CO ZROBIĆ GDY DO SKRZYNI BIEGÓW NIE DA SIĘ WLAĆ ZALECANEJ ILOŚCI OLEJU?

Wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów to zabieg, który nie należy do bardzo skomplikowanych. Jednak niektóre skrzynie biegów, mogą sprawiać trochę trudności podczas wymiany.

Tym razem kilka słów, jak wlewać olej do skrzyni biegów, gdy nie mieści się w niej zalecana ilość oleju.

Generalna zasada jest taka, że przy wymianie oleju w skrzyni biegów należy wlać do skrzyni dokładnie taką ilość oleju, jaką zaleca książka serwisowa. Zwróć uwagę na to, czy jest to zalecenie dla “suchej” skrzyni (np. takiej po remoncie), czy zalecenie dotyczy wymiany oleju.

Olej do skrzyni biegów powinno wlewać się przez otwór do tego przeznaczony, tzw. wlewowy. Praktycznie wszystkie skrzynie mają taki otwór. Napełniasz przekładnię, aż do momentu gdy wlejesz całą zalecaną porcję oleju. Zakręcasz korek i po sprawie.

A co jeśli nie chce wejść do skrzyni przewidziana ilość smarowidła i olej wylewa się przez otwór wlewowy?

Na szczęście takie sytuacje występują rzadko, ale są konstrukcje skrzyń biegów, które mają zbyt nisko ustawiony otwór wlewowy. Poniżej cztery tipy jak radzić sobie w takiej sytuacji:

  • można przechylić samochód na lewarku tak, aby dolać końcówkę oleju przez otwór wlewowy

Gdy masz problem z podniesieniem auta, to wkręć korek do otworu wlewu oleju i:

  • jeśli w skrzyni jest czujnik prędkości ( a nie zawsze występuje) to należy ostrożnie go wykręcić i powoli wlać olej przez otwór czujnika. Pamiętaj, żeby wykręcić czujnik, a nie tylko odpiąć od niego wtyczkę
  • podobnie można wykorzystać czujnik biegu wstecznego jeśli jest zamontowany powyżej otworu wlewowego. Wystarczy go wykręcić i można wlać olej przez otwór po wykręconym czujniku,
  • jeśli w skrzyni jest odpowietrznik, można wlać olej przez ten otwór. Niestety jest to czynność bardzo mozolna, ponieważ olej przez odpowietrznik wlewa się bardzo długo i można bardzo “upaćkać” obudowę skrzyni biegów. Tę opcję traktuj jako ostateczność.

Na przykładowych zdjęciach pokazaliśmy istotne miejsca na skrzyni biegów w tym temacie, na losowo wybranej skrzyni VW. Oczywiście każda przekładnia ma takie korki w innych miejscach. Sporo z nich możesz obejrzeć też w naszych PORADNIKACH

Komentarze

Postów nie znaleziono

Nowy komentarz