Dowiedz się więcej o skrzyniach M32 lub M20 Najczęściej zadawane pytania - FAQ

Poniżej przedstawiamy listę najczęściej pojawiających się pytań dotyczących skrzyń biegów M32 i M20. Jesli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie, kliknij w przycisk poniżej i zapytaj nas o skrzynię biegów M32 lub M20. Uzupełnimy FAQ o Twoje pytanie.

ZAPYTAJ

Skrzynia biegów Opel M32

Dowiedz się więcej o skrzyniach M32 lub M20 Najczęściej zadawane pytania - FAQ

Poniżej przedstawiamy listę najczęściej pojawiających się pytań dotyczących skrzyń biegów M32 i M20. Jesli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie, kliknij w przycisk poniżej i zapytaj nas o skrzynię biegów M32 lub M20. Uzupełnimy FAQ o Twoje pytanie.

ZAPYTAJ

Czy za mało lub za dużo oleju szkodzi skrzyni biegów ?

Każda skrzynia biegów powinna być zalewana ilością oleju, którą zaleca producent. Skrzynie biegów M32 i M20 ze wzgledu na swoją konstrukcję są szczególnie czułe na ilość oleju. Jeśli zbyt duża jego ilość nie sprawi problemu, tak mała ilość oleju w szybki sposób potrafi doprowadzić do zużycia i uszkodzenia przekładni.  

Wymagana ilość oleju w skrzyni biegów M32 i M20 to 2,4 litra. W czasie wymiany oleju wystarczy wlać 2,2 litra, ponieważ nie ma możliwości zlania oleju w całości i w skrzyni pozostaje najczęściej 100-200 ml. Dopuszczalne jest wlanie do skrzyni 2,5 - 2,6 litra oleju. Spotkaliśmy się z sygnałami, że ilość oleju powyżej 2,4 litra powoduje haczenie w czasie włączania niektórych biegów. 

Przez długi czas dokumentacja serwisowa Opla zalecała zalewanie 2,4 litra oleju do skrzyni M32. Od jakiegoś czasu zmieniono zalecenie na 1,9 litra. Niewątpliwie ma to jakieś uzasadnienie. Z naszego doświadczenia w naprawach skrzyń biegów M32 wynika, że ilość poniżej 2,0 litra powoduje uszkodzenia w tych skrzyniach. Decyzja należy do właściciela auta. 

Mała ilość oleju jest degradująca dla przekładni, ponieważ nie wszystkie elementy są smarowane należycie, a szczególnie podzespoły znajdujące się w okolicy 6. biegu. Mała ilość oleju to też mniejsza możliwość odprowadzenia ciepła. Połączenie niekorzystnych warunków powoduje uszkodzenia łożyska, które podpiera wałek za 6. biegiem. 

Czy można zregenerować tylną obudowę ?

Niestety nie ma możliwości regeneracji tylnej obudowy skrzyni M32, gdy zostało uszkodzone siedzisko łożyska podpierajacego wałek. W przypadku gdy w w okolicach siedziska w obudowie powstał otwór, nie da się go zaspawać lub zakleić. Ponieważ ścianki obudowy są dość cienkie, obróbka przez spawanie powoduje zniekształcenia. Zniekształcenia mogą powodować przesunięcia elementów obudowy i tym samym traci się osiowość wałków. Taki stan powoduje, iż mimo próby naprawy, obudowa nie nadaje się do eksploatacji. Uszkodzoną obudowę w skrzyni M32 lub M20 należy wymienić na nową lub używaną bez uszkodzeń.

Jednym z problemów występujących w tylnej obudowie oprócz dziur, jest zużycie miejsca osadzenia (w oprawie) łożyska w obudowie. Łożysko to jest zamontowane w sposób ciasny, który uniemożliwia kręcenie się w nim pierścienia zewnetrznego łożyska. W czasie uszkodzenia osadzonego łożyska, pod wpływem temperatury i tarcia w łożysku, następuje obrót pierścienia zewnetrznego w oprawie. Powoduje to zniszczenie i nadmierne wytarcie powierzchni styku łożyska z obudową. To również kwalifikuje obudowę do wymiany, ponieważ uniemożliwia ponowne zamontowanie łożyska. Ratunkiem może być tu wklejenie pierścienia zewnetrznego do oprawy. Jednak ten sposób naprawy nie daje pewności co do trwałości osadzenia łożyska.

Jak długo można jeździć na szumiących łożyskach ?

Szumiące / buczące / wyjące łożyska w skrzyni biegów, a także w innych podzespołach samochodu, to zawsze sygnał, który powinien zapalić czerwoną lamkę. Bezwzgędnie każde szumy ze skrzyni biegów wymagają diagnozy. Jeśli ewidentnie dźwięk pochodzi ze skrzyni biegów, należy ją zdemontować i sprawdzić źródło pochodzenia dźwięków. 

Większość szumów ze skrzyni biegów to dźwięki pochodzące z łożysk. Eksploatacja skrzyni ze zużywającymi się łożyskami, zawsze prowadzi do awarii przekładni. Im szybciej zareagujesz na dźwięki w skrzyni, tym mniejsze koszty naprawy Cię czekają. Choć bywa czasami, że szumy ze skrzyni biegów są małe, a zniszczenia dość pokaźne.

Kliknij w przycisk poniżej i zobacz jak uszkadzają sie łożyska

WIĘCEJ O USZKODZENIACH ŁOŻYSK

Dlaczego należy wymieniać wszystkie łożyska w czasie naprawy?

W skrzyni biegów jeśli dochodzi do awarii łożyska, to najczęściej nie jest to awaria nagła, ale długotrwały proces, który systematycznie uszkadza łożysko. Najczęściej jako pierwsze ulega awarii najbardziej obciążone łożysko. Przez zużywające się łożyska i inne elementy skrzyni, do oleju dostają się drobinki metalu, które działają na zasadzie ścierniwa - dokładnie tak, jakby dosypano piasku do skrzyni biegów. Opiłki metalu pływające w oleju, powodują nadmierne tarcie, które generuje kolejne porcje opiłek dostających się do oleju. Proces trwa w kółko. Z czasem powoduje to zużywanie elementów, aż dochodzi do awarii. Jeśli jedno łożysko jest bardziej zniszczone od innych, nie znaczy to, że pozostałe są sprawne. Mimo "wzrokowej" kontroli, dzięki której nie widać uszkodzeń, nie ma możliwości, aby inne łożyska były w 100% sprawne. Jeśli nie są zniszczone, to napewno powierzchnie po których poruszają się elementy toczne, są nadwyrężone. 

Wymiana tylko jednego łożyska to kwestia krótkiego czasu, w którym kolejne łożyska ulegną awarii. Dlatego wymiana tylko ewidentnie uszkodzonego łożyska jest pozorną oszczędnością, która w niedługim czasie spowoduje kolejną awarię i konieczność naprawy lub wymiany skrzyni biegów.

Naprawa skrzyni biegów czy wymiana na używaną ?

Cena używanej (niergenerowanej) skrzyni biegów M32 i koszt podstawowej naprawy, kształtują się podobnie. Skrzynie używane - regenerowane zawsze będą droższe od naprawy i od skrzyni nieregenerowanej.
Nieregenerowana, używana skrzynia biegów, to 80% szans na jej naprawę w najbliższym czasie po jej zakupie. Należy pamiętać, że skrzynie typu M32 / M20 po prostu wcześniej czy później się psują. Kwestia tylko na jaką skrzynię trafia się przy zakupie - mniej czy bardziej zużytą. Oszczędzając na takim zakupie, trzeba się liczyć z faktem, że czeka taką skrzynię niedługo kolejna naprawa lub jej wymiana. Do tego trzeba doliczyć koszty usługi przekładki skrzyni i inwestycję w olej do skrzyni biegów. To koszty, które ponosi się dodatkowo.

W przypadku, gdy uszkodzenia w skrzyni nie są bardzo duże, najbardziej optymalnym wyjściem jest naprawa skrzyni biegów.

W momencie, gdy skrzynia uległa sporemu zniszczeniu, jedynym rozsądnym wyjściem jest zakup regenerowanej skrzyni.

Wielu usługodawców oferujących naprawy skrzyń biegów M32, wykonuje niekompletne naprawy tych skrzyń. Najczęściej naciągi łożysk robione są "na oko" lub nie robione w ogóle. O tej czynności niewiele warsztatów ma pojęcie. Do tego trudno dostępne podkładki do likwidacji luzów na wałkach, powodują że większość naprawianych skrzyń wychodzi spod ręki mechanika bez regulacji. To największy błąd przy naprawach skrzyń M32.

Jak objawia się awaria skrzyni biegów M32 ?

Jeśli awaria skrzyni biegów nie nastąpiła gwałtownie, to najczęstszym objawem są szumy i coraz głośniejsza praca skrzyni. Szumy są bardzo niepokojącym objawem i świadczą o tym, że skrzynia już zaczęła się poważnie uszkadzać. Szum jest nie tylko objawem uszkodzonych łożysk, ale również trybów. W takim przypadku należy bezwzględnie zaprzestać eksploatacji auta i podjąć naprawę lub wymianę skrzyni biegów. Każdy dodatkowy kilometr jazdy może powodować coraz większe uszkodzenia, co będzie powiększać koszty naprawy.
W przypadku uszkodzenia jednej z piast, uszkodzenie objawia się problemami z włączaniem któregoś z biegów. Skrajnym przypadkiem może być brak możliwości włączenia biegu.
Ekstremalnym przypadkiem uszkodzenia skrzyni jest rozpadnięcie się łożyska i zablokowanie przekładni wraz z uszkodzeniem obudowy. 

Dlaczego w czasie naprawy należy wymieniać koła zębate parami ?

W skrzyni biegów koła zębate współpracują parami. Przy dłuższej eksploatacji przekładni, dochodzi do zużycia powierzchni stycznych zębów. Są to miejsca, w których stykają się ze sobą zęby trybów, co powoduje tarcie, a w konsekwencji wycieranie się tych miejsc. W przypadku, gdy przekładnia pracuje bezawaryjnie, takie wytarcia nie mają większego wpływu na jej pracę. Współpracujące zęby zużywają się równomiernie i przez to pasują do siebie.

Wymiana jednego koła zębatego z pary kół powoduje, iż zęby tych kół nie pasują do siebie. Nie ma znaczenia, czy wymieniamy tryb na fabrycznie nowy czy sprawny - używany. Najczęściej efektem takiej wymiany jest buczenie/huczenie przy pracy skrzyni biegów na tym konkretnym biegu. W związku z tym nie można wymieniać tylko jednego koła, należy robić to parami. Niestety, często tego typu wymiany generują dość pokaźne koszty, ponieważ niektóre koła są zespolone z wałkami i ich wymiana jest związana z wymianą całego wałka.

Ruchy lewarka, a awaria skrzyni biegów

Często podstawowym objawem jaki kwalifikuje skrzynię M32 do naprawy, jest ruch lewarka zmiany biegów w czasie przyspieszania i hamowania silnikiem.

Czy trzeba demontować i naprawiać skrzynię biegów, gdy wystepują ruchy lewarka? O dziwo - NIE ZAWSZE są to problemy ze skrzynią. 

Słynne ruchy lewarka nie są ewidentnym objawem uszkodzonej skrzyni biegów. Zanim z tego powodu zakwalifikujesz swoją skrzynię do naprawy, należy sprawdzić czy nastepujące elementy nie powodują ruchów lewarka:

  • luz na układzie przeniesienia ruchów lewarka zmiany biegów na skrzynię tj: 
    • mechanizm lewarka
    • cięgna / linki
    • mechanizm wybieraka biegów na skrzyni
  • zawieszenie układu napędowego (poduszki)
  • luz na półosiach.

Jeśli wyeliminowane są powyższe niedomagania, a ruch lewarka występuje, do tego towarzyszą mu szumy pochodzące z okolic skrzyni biegów, to w tym momencie istnieje duże prawdopodobieństwo, iż ruszający się wałek przenosi luzy występujące w przekładni. Naprawa skrzyni biegów to zawsze spory wydatek, dlatego warto zdiagnozować, czy niepokojące objawy pochodzą ze skrzyni czy z innego miejsca.

Taką doraźną diagnozą potwierdzającą problemy ze skrzynią, może być zlanie ze skrzyni 100-200 ml oleju do przezroczystego naczynia i sprawdzenie, czy nie znajdują się w nim nadmierne ilości opiłków. Jeśli tak, to jest to informacja, że w skrzyni coś się zużywa i trzeba pomyśleć o interwencji. Delikatne złocenie nie jest niepokojącym objawem.  

Jak dobrać właściwą skrzynię biegów M32 lub M20 ?

Przy doborze skrzyni biegów M32, należy zwrócić uwagę, że w modelach w których była montowana skrzynia M32, występuje kilka przełożeń mechanizmu różnicowego i na poszczególnych biegach. Przełożenia uwarunkowane są typem i mocą silnika, z którym współpracuje skrzynia biegów M32. Ważne jest, aby do danego silnika dobrać przełożenia skrzyni, zalecane przez producenta, ponieważ niewłaściwe zestrojenie skrzyni biegów z silnikiem, może dać nieoczekiwane skutki. Najczęściej jest to możliwość szybkiego ruszania, a następnie rozwijanie prędkości maksimum do 120 km/h. Często na wyższych biegach, przy prędkości powyżej 100 km/h, obroty sięgają 5000 obr/min. Ma to zgubny wpływ zarówno dla skrzyni biegów jak i dla silnika, o wysokim spalaniu nie wspominając. Dobór skrzyni biegów o innych parametrach, niż powinny zostać zastosowane, jest częstym błędem przy zakupie skrzyni biegów M32.

Zlecając naprawę skrzyni biegów M32, należy również uczulić usługodawcę, aby przełożenia naprawianej skrzyni były dokładnie takie same jak w dostarczonej skrzyni biegów do naprawy. Takie przypadki zdażają się w momencie, gdy następuje całkowita wymiana wnętrza skrzyni biegów.