WYCIEKI OLEJU ZE SKRZYNI BIEGÓW - WYCIEKI Z USZCZELNIACZA WAŁKA SPRZĘGŁOWEGO - OBJAWY, PRZYCZYNY i KOSZT NAPRAWY
WYCIEKI Z USZCZELNIACZA WAŁKA SPRZĘGŁOWEGO
Jeśli zapoznałeś się z naszym artykułem o wyciekach ze skrzyni biegów - 10 RODZAJÓW NIESZCZELNOŚCI - WYCIEKI OLEJU Z MANUALNEJ SKRZYNI BIEGÓW I SPOSOBY NA ICH USUNIĘCIE ,prawdopodobnie będziesz się zastanawiać, jaki będzie koszt naprawy wycieku oleju ze skrzyni biegów.
Niestety nie da się określić konkretnej kwoty w złotówkach, która obejmie naprawę danego wycieku. Postaram się jednak podpowiedzieć jaki jest zakres naprawy takiego wycieku. Na tej podstawie będziesz wiedział co Cię czeka i pobieżnie oszacujesz koszty. W zależności od miejsca i przyczyny wycieku oleju ze skrzyni biegów, koszty mogą być diametralnie różne. Cena usunięcia wycieku oleju ze skrzyni biegów jest uzależniona od marki samochodu, rodzaju skrzyni itp. i od tego, gdzie będziesz usuwał taki wyciek.
Czego o wyciekach z wałka sprzęgłowego dowiesz się z tego artykułu?
I. Przyczyny wycieków z uszczelniacza wałka sprzęgłowego
- Wadliwy lub zużyty uszczelniacz - rodzaje uszczelniaczy.
- Uszkodzenie łożyska podpierającego wałek sprzęgłowy.
- Niewłaściwy montaż uszczelniacza.
- Wada łożyska w wale silnika, w którym pracuje końcówka wałka sprzęgłowego.
- Temperatura, a problemy z uszczelniaczem.
Tym razem skupimy się na jednym rodzaju wycieków oleju ze skrzyni biegów -
WYCIEKI OLEJU Z USZCZELNIACZA WAŁKA SPRZĘGŁOWEGO
Wyciek oleju z uszczelniacza (simmerringa) wałka sprzęgłowego, obok wycieków z uszczelniaczy półosi, to najczęściej występujący rodzaj wycieku z manualnej skrzyni biegów.
Na przyczyny, i zarazem koszty wycieku oleju z uszczelniacza wałka sprzęgłowego, może składać się kilka elementów. Skutkiem (często też przyczyną) takiej nieszczelności jest zawsze sam simmering, który wymaga wymiany. Jednak przyczyny nieszczelności mogą często leżeć poza uszczelniaczem.
Na początku, niestety niemiła wiadomość - w przypadku wycieków z okolic wałka sprzęgłowego, podstawowym kosztem zawsze będzie demontaż skrzyni biegów. Nie da się usunąć tej awarii „na samochodzie”, bez demontażu przekładni.
Dodatkowym kosztem związanym z nieszczelnością simmeringa jest, w wielu przypadkach, uszkodzenie tarczy sprzęgła, ponieważ wyciekający olej z wałka sprzęgłowego, dostaje się na okładziny tarczy sprzęgłowej. Niestety nie da się wyczyścić okładzin sprzęgła z oleju i wymagana jest wymiana tarczy lub okładzin tarczy sprzęgła.
I. NAJCZĘSTSZE PRZYCZYNY WYCIEKU OLEJU ZE SKRZYNI BIEGÓW Z OKOLIC WAŁKA SPRZĘGŁOWEGO
1. Wadliwy lub zużyty uszczelniacz
Uszczelniacz to element zbudowany prawie w całości z gumy. Guma posiada takie właściwości, iż w miarę upływu czasu i wykonywanej pracy, ulega zużyciu i procesowi starzenia. Traci wtedy elastyczność i występują w niej pęknięcia. W takim przypadku wystarczy wymienić simmerring na wałku i zamontować skrzynię biegów. Poniżej przedstawiamy najczęściej występujące uszczelniacze wałka sprzęgłowego.
KLASYCZNY USZCZELNIACZ - SIMMERRING
Najczęściej występującą formą uszczelnienia wałka sprzęgłowego jest uszczelniacz zamontowany bezpośrednio na wałku sprzęgłowym. Ten uszczelniacz to gumowy pierścień z zabudowaną sprężynką, która elastycznie dociska gumę wewnętrznej krawędzi uszczelniacza do kręcącego się wałka. Dzięki temu olej z wnętrza skrzyni nie wydostaje się po wałku. Tego typu uszczelniacz najczęściej jest montowany od zewnątrz skrzyni biegów, dlatego można go bez problemu zdemontować z wałka i nabić nowy simmerring.
USZCZELNIACZ ZINTEGROWANY Z PROWADNICĄ ŁOŻYSKA OPOROWEGO
Tego typu uszczelniacz to simmering zamontowany w tulejce. Tulejka ta jest nakładana na wałek sprzęgłowy, który uszczelniany jest zamontowanym w niej simmeringiem. Na zewnętrzną część tulejki montowane jest łożysko oporowe.
Awaria tego typu uszczelnienia wymaga wymiany całego kompletu - tulei z uszczelniaczem. W tym przypadku jest to dość prosta czynność, gdyż wymaga jedynie odkręcenia wadliwej tulei i zamontowania nowej. Czynność wykonuje się bez ingerencji do wnętrza skrzyni biegów. Element tulei z uszczelniaczem należy wymienić w całości na nowy, ponieważ uszczelniacz w tym elemencie jest niedemontowalny.
USZCZELNIACZ ZINTEGROWANY Z PROWADNICĄ ŁOŻYSKA OPOROWEGO I ŁOŻYSKIEM PROWADZĄCYM
Na zdjęciach przedstawiamy dwa przykłady takiego typu uszczelnienia wałka sprzęgłowego. Od poprzedniego różni się tym, iż wewnątrz tulejki znajduje się też łożysko, które stabilizuje wałek sprzęgłowy.
Ten typ uszczelnienia w przypadku uszkodzenia, wymaga rozebrania skrzyni biegów i zamontowania go od wewnątrznej strony przedniej obudowy. Zespół uszczelniacza z prowadnicą i łożyskiem jest nienaprawialny i należy wymienić go w całości na nowy.
USZCZELNIACZ W TULEJCE Z ŁOŻYSKIEM
To odmiana uszczelnienia, które zostało opisane w punkcie powyżej. W tej wersji nie występuje jednak tuleja prowadząca dla łożyska wyciskowego. Element tego typu jest również montowany od wnętrza skrzyni biegów.
USZCZELNIACZ ZINTEGROWANY Z WYSPRZĘGNIKIEM HYDRAULICZNYM
W tym przypadku uszczelniacz zamontowany jest wewnątrz wysprzęgnika. Jego uszkodzenie wiąże się z wymianą całego zespołu wysprzęgnika. Wymiana tego elementu nie wymaga otwierania skrzyni biegów. Dodatkową czynnością przy takiej wymianie jest odpowietrzenie hydraulicznego układu wysprzęgania.
2. Uszkodzenie łożyska podpierającego wałek sprzęgłowy
Łożysko podpierające wałek sprzęgłowy najczęściej zabudowane jest wewnątrz skrzyni biegów, bezpośrednio za uszczelniaczem wałka sprzęgłowego i pracuje w obudowie skrzyni biegów. Gdy to łożysko zaczyna wykazywać nadmierny luz, kolejnym elementem, który ulega awarii, to uszczelniacz wałka sprzęgłowego. W zależności od kondycji tego simmeringa, a w szczególności od jego elastyczności, zależy jak długo nie będzie wycieku z tego miejsca.
W tym konkretnym przypadku istnieje duże prawdopodobieństwo, że przyczyna wycieku może być źle zdiagnozowana. Przy usuwaniu nieszczelności najczęściej wymieniany jest tylko uszczelniacz. Zdarza się jednak, że wycieki szybko powracają. Przyczyną takiej sytuacji może być zbyt duży luz na wałku sprzęgłowym. Sprawdzenie tego luzu „na oko” nie zawsze jest miarodajne, ponieważ w zależności od rodzaju łożyska podpierającego wałek, będzie on posiadał różne tolerancje. Oczywiście spore luzy na wałku zawsze powinny wzbudzić niepokój.
3. Niewłaściwy demontaż i montaż uszczelniacza - też powoduje problemy
Niewłaściwy demontaż uszczelniacza może również doprowadzić do uszkodzeń powierzchni, w których osadzony jest uszczelniacz. Nieumiejętne wyciąganie uszczelniacza np. za pomocą wkrętaka/ śrubokręta, może prowadzić do zarysowania powierzchni wałka sprzęgłowego lub miejsca w obudowie przekładni, w którym zamontowany jest uszczelniacz. Takie uszkodzenie/zarysowanie powoduje nieszczelność i wyciek. Wymiana uszczelniacza w takim przypadku nic nie daje, wyciek wcześniej czy później, pojawia się ponownie.
Natomiast niewłaściwy montaż tzw. nabijanie uszczelniacza, to także czynność, która może spowodować kolejny wyciek. Zamontowanie uszczelniacza pod kątem lub jego uszkodzenie, ewentualnie zawinięcie się kołnierza, daje najczęściej efekt w postaci nieszczelności.
4. Wada łożyska w wale silnika, w którym pracuje końcówka wałka sprzęgłowego
Problem z łożyskiem w wale silnika dotyczy tych skrzyń biegów, których końcówki wałków sprzęgłowych osadzone są w wale silnika za pośrednictwem łożyska lub panewek, spełniających zadanie łożyska ślizgowego. Elementy te mają prawo się zużyć lub uszkodzić, dlatego w czasie demontażu skrzyni biegów, zawsze należy zwrócić uwagę na ich stan. Uszkodzenie tego łożyska powoduje nadmierne wibracje na wałku i skutek mamy podobny jak przy uszkodzonym łożysku podpierającym wałek sprzęgłowy.
Niestety wielu mechaników, którzy demontują skrzynię biegów, nie jest świadomych tego, iż w niektórych przypadkach w wale może znajdować się łożysko współpracujące z wałkiem sprzęgłowym. Bywa, że przy demontażu skrzyni biegów mechanik nie zwróci uwagi na to łożysko, a czasem nie zauważa jego wypadnięcia. Skutki takiej niefrasobliwości, to nie tylko uszkodzenie uszczelniacza, ale najczęściej prosta droga do poważnego uszkodzenia skrzyni biegów, gdyż wspomniane wibracje nie pozostają bez wpływu na mechanizmy przekładni.
5. Temperatura - wróg uszczelniacza wałka sprzęgłowego
Uszczelniacz na wałku sprzęgłowym narażony jest też na uszkodzenia termiczne, które mogą być wynikiem problemów ze sprzęgłem lub z wnętrza skrzyni. Simmering jest elementem gumowym i nadmierna temperatura doprowadza do jego zniszczenia. Uszkodzenie takie najczęściej jest wynikiem przegrzania elementów przekładni, a to z kolei jest następstwem małej ilości oleju w skrzyni np. wskutek wycieku. Niestety w takim przypadku uszkodzenia przekładni kwalifikują ją do remontu lub wymiany, tak więc problem z uszkodzeniem uszczelniacza jest tu najmniejszym kosztem.
II. Jak rozpoznać wyciek z wałka sprzęgłowego?
Objawem wycieku z wałka sprzęgłowego jest mokre połączenie skrzyni biegów z silnikiem, które można stwierdzić pod spodem samochodu. Mocny wyciek to po prostu kapiący olej z tego miejsca. Wynikiem wycieku na wałku jest też „ślizgające się” sprzęgło ze względu na zatłuszczoną tarczę sprzęgła.
Ważne - podobny objaw ma wyciek z uszczelniacza wału silnika, który znajduje się pod kołem zamachowym. Niezależnie od przyczyny, skrzynię biegów należy zdemontować.
III. Ceny uszczelniaczy związanych z wałkiem sprzęgłowym
Na koniec podajemy ceny uszczelniaczy (zakresy cenowe w przybliżeniu)
- uszczelniacze zwykłe - od 3 do 70 zł
- uszczelniacze zwykłe, ale w nietypowych wymiarach, najczęściej dostępne tylko w serwisie - do 200 zł
- tuleje z uszczelniaczem bez łożyska - od 15 do 70 zł
- tuleje z uszczelniaczem i łożyskiem - od 150 do 300 zł
Jak widać przyczyny wycieków ze skrzyni biegów można skategoryzować, natomiast koszty wycieku uzależnione są od zakresu przyczyn i skutków. Mam nadzieję, że tym wpisem przybliżyłem Ci temat wycieków oraz ich skutków i kosztów związanych z usunięciem wycieku z uszczelniacza wałka sprzęgłowego.
Miałeś tego typu wyciek? Podziel się swoimi doświadczeniami i przy okazji oceń ten artykuł.