10 rodzajów nieszczelności - wycieki oleju ze skrzyni biegów i sposoby na ich usunięcie.

10 RODZAJÓW NIESZCZELNOŚCI - WYCIEKI OLEJU ZE SKRZYNI BIEGÓW I SPOSOBY NA ICH USUNIĘCIE.


Nieszczelna skrzynia biegów

Olej w skrzyni biegów to najważniejszy czynnik wpływający na jej żywotność. Jego jakość i właściwy dobór to podstawa, natomiast ilość oleju w skrzyni biegów jest niemniniej ważna.

Nieszczelności, wycieki w skrzyni biegów, są często bagatelizowane przez kierowców. Niestety machanie ręką, że może jakoś tam będzie, to wyrażenie zgody na uszkodzenie skrzyni biegów.


W KTÓRYM MIEJSCU MOGĄ WYSTĘPOWAĆ WYCIEKI OLEJU ZE SKRZYNI BIEGÓW I JAK SOBIE Z TYM PORADZIĆ ?



1. WYCIEK OLEJU NA POŁĄCZENIU OBUDÓW SKRZYNI BIEGÓW

Ten wyciek OLEJU ze skrzyni biegów to dość rzadki przypadek rozszczelnienia. Najczęściej występuje po remoncie lub naprawie skrzyni biegów, gdy przekładnia była rozebrana i w czasie jej składania poszczególne obudowy zostały źle doszczelnione masą uszczelniającą.

  • Rozwiązanie - niestety kosztowne, bo wymaga demontażu skrzyni biegów, rozebrania jej i ponownego uszczelnienia obudów. 
  • Ważne - doszczelnianie, czy klejenie obudowy z zewnątrz, rzadko jest w stanie skutecznie uszczelnić taki wyciek. Oczywiście można próbować, ale doświadczenie pokazuje, że jest to spsób nieprzynoszący właściwych efektów.
Wyciek ze skrzyni biegów z połączenia obudów


2. WYCIEK OLEJU Z TYLNEGO DEKLA SKRZYNI BIEGÓW 

Tego typu nieszczelność w skrzyni biegów występuje po wcześniejszym odkręceniu dekla (np. przy jego wymianie) i niewłaściwym ponownym montażu. Bardzo żadko zdarza się samoistnie.

Częsty przypadek tego wycieku występuje jeśli w samochodzie montowana jest skrzynia biegów na wymianę. Takie przekładnie są kupowane i transportowane do miejsca ich montażu. Wtedy wyciek z dekla może mieć swoją przyczynę w transporcie, gdy nastąpi np. uderzenie w dekiel. Mamy wtedy dwie możliwości - dziura w deklu - to wymaga jego całkowitej wymiany lub zakrzywienie, co może być przyczyną nieszczelności na styku z obudową.

  • Rozwiązanie - należy zdemontować dekiel i doszczelnić jego kontakt z obudową, zakładając nową uszczelkę lub nakładając masę uszczelniającą. Przed montażem uszczelki lub nałożeniem uszczelniacza zawsze odtłuść powierzchnie styczne i sprawdź czy obudowa nie posiada nierówności lub ubytków, które mogą być powodem kolejnych wycieków. Należy też zwrócić uwagę na rant dekla, czy jest równy. 
Wyciek w skrzyni biegów z tylnego dekla


3. WYCIEKI OLEJU Z OTWORÓW PÓŁOSI SKRZYNI BIEGÓW

To najczęściej występujący wyciek oleju ze skrzyni biegów i przyczyna ubywania z niej środka smarnego. Winę za nieszczelność w tym przypadku ponoszą uszczelniacze półosi. 

  • Rozwiązanie - wymiana uszczelniaczy.
  • Ważne - przyczyną rozszczelniania się skrzyni w tym, miejscu mogą też być: uszkodzone siedzisko uszczelniacza lub luzy na mechanizmie różnicowym. W takim przypadku wymiana uszczelniacza nie rozwiązuje problemu, gdyż za jakiś czas ponownie się rozszczelni. 
Wiciek ze skrzyni biegów z półosi


4. WYCIEKI OLEJU Z WAŁKA SPRZĘGŁOWEGO SKRZYNI BIEGÓW

Przy tym wycieku, podobnie jak w przypadku półosi, przyczyną wycieku jest zużyty lub uszkodzony uszczelniacz.

  • Rozwiązanie - wymiana uszczelniacza. Niestety pracochłonna i kosztowna - do wymiany wymagany jest demontaż skrzyni biegów. Najczęściej ten wyciek powoduje zaolejenie tarczy sprzęgła, co wymaga jej wymiany.
  • Ważne - niektóre uszczelniacze są montowane od wewnątrz skrzyni biegów, co wiąże się z koniecznością jej otwarcia. Koszt niektórych uszczelniaczy jest dość wysoki, gdyż są one zintegrowane z łożyskiem. Przyczyną wycieku w tym miejscu, a zarazem uszkodzenia uszczelniacza, bywa często nadmierny luz na wałku sprzęgłowym. Usunięcie tego luzu wiąże się z remontem skrzyni biegów.

PRZECZYTAJ TEŻ - na temat tego typu wycieku przygotowaliśmy osobny artykuł - WYCIEKI Z USZCZELNIACZA WAŁKA SPRZĘGŁOWEGO

Wyciek ze skrzyni biegów z wałka sprzęgłowego


5. WYCIEKI OLEJU Z WYBIERAKA BIEGÓW W SKRZYNI BIEGÓW

Przyczyną tego wycieku oleju jest nieszczelność uszczelniacza, w którym porusza się wybierak. Wada taka występuje najczęściej na wybierakach, które pracują w płaszczyźnie poziomej.

  • Rozwiązanie - wymiana uszczelniacza. Najczęściej można jej dokonać bez demontażu skrzyni biegów.
Wyciek z wybieraka skrzyni biegów


6. WYCIEKI OLEJU ZE SKRZYNI BIEGÓW Z WYJŚCIA NA WAŁ NAPĘDOWY

W miejscu połączenia skrzyni i wału jest uszczelniacz, który w czasie eksploatacji z różnych przyczyn może się rozszczelnić.

  • Rozwiązanie - wymiana uszczelniacza po odpięciu wału i demontaży elementu pośredniczacego między skrzynią, a wałem (np. flansza lub krzyżak).
  • Ważne - przyczyną wycieków w tym miejscu są często nadmierne wibracje na wale, które mogą też uszkodzić mechanizm skrzyni biegów. Koniecznie sprawdź czy wał pracuje poprawnie.
Wyciek z wyjścia na wał w skrzyni biegów


7. WYCIEKI OLEJU Z POŁĄCZENIA SKRZYNI BIEGÓW Z REDUKTOREM

Pomiędzy skrzynią biegów i przystawką / reduktorem jest najczęściej uszczelka i simmering albo zestaw simmeringów, które mogą się zużyć i spowodować wycieki.

  • Rozwiązanie -  wymiana elementów uszczelniających. Taka wymiana to konieczność demontażu skrzyni biegów.
Wyciek z połączenia skrzyni biegów i reduktora


8. WYCIEKI OLEJU Z ODPOWIETRZNIKA SKRZYNI BIEGÓW

To rzadki rodzaj wycieku. Najczęściej występuje, gdy w skrzyni znajduje się zbyt duża ilość oleju.

  • Rozwiązanie - należy poczekać, aż przestanie wyciekać olej. Olej powinien przestać wyciekać gdy w skrzyni będzie odpowiednia jego ilość. Wtedy wystarczy wyczyścić skrzynię od zewnątrz. Inne rozwiązanie to spuszczenie oleju i ponowne jego wlanie we właściwej ilości.
Wyciek z odpowietrznika w skrzyni biegów


9. WYCIEKI OLEJU Z KORKÓW OLEJOWYCH SKRZYNI BIEGÓW 

Przyczyną tych nieszczelności jest najczęściej słabe dokręcenie korka lub zużyta uszczelka pod korkiem.

  • Rozwiązanie - należy dokręcić korek odpowiednią siłą lub wymienić uszczelkę. Niekiedy trzeba wymienić korek, a w skrajnych przypadkach zregenerować gwint w obudowie skrzyni biegów.
WYcieki z korków olejowych w skrzyni biegów 1
WYcieki z korków olejowych w skrzyni biegów 2


10. WYCIEK OLEJU Z CZUJNIKA BIEGU WSTECZNEGO LUB INNYCH CZUJNIKÓW W SKRZYNI BIEGÓW

  • Rozwiązanie - należy dokręcić czuknik. Jeśli wyciek nie ustepuje trzeba sprawdzić cięgłość gwintu zarówno w szkrzyni jak i na czujniku. W skrajnych wypadkach trzeba zregenerować gwint w skrzyni lub wymienić czujnik.
Wycieki z czujników w skzyni biegów


11. ZLIKWIDOWANY WYCIEK OLEJU W SKRZYNI BIEGÓW I CO DALEJ ?

Jeśli doszczelniłeś skrzynię biegów, to należy do niej wlać lub uzupełnić olej przekładniowy. Niezależnie w jaki sposób skrzynia była doszczelniana, to na pewno nie ma co oszczędzać na dolewkach i uzupełnieniach. Wymień w skrzyni olej w całości i zamknij temat. Koszt takiej wymiany nie zrujnuje Twojego budżetu, a skrzynia na pewno dostanie świeży oddech i posłuży Ci jeszcze przez wiele tysięcy kilometrów.



Jakie problemy i doświadczenia z wyciekami ze skrzyni biegów masz Ty?

Może znasz jakieś inne rodzaje wycieków ze skrzyni biegów? Daj znać, opiszemy je.

Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzu. Jeśli spodobał Ci się wpis, to OCEŃ TEN ARTYKUŁ KONIECZNIE!

Komentarze, pytania i oceny

Gratuluję opisu, bardzo przejrzysty. W moim aucie już czwarty raz wymieniam uszczelniacz półosi i dalej cieknie. Teraz wiem, że może to być wina nie uszczelniacza, a na przykład mechanizmu różnicowego. Dodam, że na pewno cały czas cieknie spod uszczelniacza. Pozdrawiam.
Mój wyciek polega na tym, że olej ze skrzyni automatycznej dostawał się do płynu chłodniczego poprzez chłodnicę. Objawy: auto najpierw szarpało potem wcale nie jechało, olej w zbiorniczku a z silnika nie ubyło??? Wymiana chłodnicy 250,00pln+ koszt wymiany + olej i płyn Audi A6C5 1.9TDI zwykły automat.
Będąc w samym serwisie na wymianie oleju silnikowego,okazało się że sam mam wyciek z pod skrzyni ,tyle że nie wiem skąd dokładnie ,uzupełniony został brak oleju w skrzyni 4x100ml i po powrocie z urlopu za 2 tygodnie podjadę do mechaniora na podnośnik niech luknie
w mojej skrzyni M 20 po naprawie(wymiana uszczelniacza na półosi)przez mechanika zauważyłem wyciek z korka kontrolnego więc postanowiłem go dokręcić.Po kilku dniach zobaczyłem że nadal cieknie a na obodowie przy korku pojawiło się pęknięcie i teraz nie wiem czy mechanik zrobił kichę czy ja przedobrzyłem.
dziękuję
Jak dla mnie to bardzo dobry opis ogólnych przyczyn wycieku. Teraz idę do auta i porównam ten opis w praktyce.
Jasno i przejrzyście, nawet "blondynka" zrozumiała.
Przestrzegam przed olaniem wycieków ze skrzyni. Moja niestety nie przeżyła.
NOWA OCENA I KOMENTARZ
Oleje FUCHS SINTOFLUID 75W80 zapytaj o olej

Masz wyciek ze skrzyni?

Powinieneś dolać lub wymienić olej. Chętnie pomożemy dobrać olej do Twojej skrzyni biegów i podpowiemy ile go wlać.