10 rodzajów nieszczelności w manualnej skrzyni biegów i sposoby na ich usunięcie.

Olej w skrzyni biegów to najważniejsza rzecz. Jego jakość to podstawa, a ilość oleju w skrzyni biegów jest jeszcze ważniejsza.

Nieszczelności w skrzyni biegów są często bagatelizowane przez kierowców. Niestety machanie ręką, że może jakoś tam będzie, to powolne zgadzanie się na uszkodzenie skrzyni biegów.

W którym miejscu może przeciekać Twoja skrzynia biegów i jak temu zaradzić

1. Wyciek oleju na połączeniu obudów

Rzadki przypadek rozszczelnienia. Najczęściej występuje po remoncie skrzyni biegów, gdy poszczególne obudowy zostały źle doszczelnione masą uszczelniającą.

  • Rozwiązanie: niestety kosztowne, bo wymaga demontażu skrzyni biegów, rozebrania jej i ponownego uszczelnienia obudów.
  • Ważne: klejenie obudowy z zewnątrz rzadko jest w stanie skutecznie uszczelnić taki wyciek.

Wyciek z połączenia obudów skrzyni biegów

2. Wyciek z tylnego dekla

Ten rodzaj wycieku występuje po wcześniejszym odkręceniu dekla (np. przy wymianie) i wadliwym ponownym montażu.

  • Rozwiązanie: należy zdemontować dekiel i doszczelnić jego kontakt z obudową, zakładając nową uszczelkę lub nakładając masę uszczelniającą.

Wyciek z tylnego dekla w skrzyni biegów

3. Wycieki z półosi

To najczęściej występująca nieszczelność w skrzyni biegów i przyczyna ubywania z niej oleju. Winę za nieszczelność w tym przypadku ponoszą uszczelniacze półosi.

  • Rozwiązanie: wymiana uszczelniaczy.
  • Ważne: przyczyną rozszczelniania się skrzyni w tym miejscu mogą też być: uszkodzone siedzisko uszczelniacza lub luzy na mechanizmie różnicowym. W takim przypadku wymiana uszczelniacza nie rozwiązuje problemu, gdyż za jakiś czas ponownie się rozszczelni.

skrzynia biegów - wyciek z półosi

4. Wycieki z wałka sprzęgłowego

Przy tym wycieku, podobnie jak w przypadku półosi, problemem jest uszczelniacz.

  • Rozwiązania - wymiana uszczelniacza. Niestety pracochłonna i czasem kosztowna - do wymiany wymagany jest demontaż skrzyni biegów. Najczęściej ten wyciek powoduje zaolejenie tarczy sprzęgła, co wymaga jej wymiany.
  • Ważne: niektóre uszczelniacze są montowane od wewnątrz skrzyni biegów, co wiąże się z koniecznością jej otwarcia. Koszt niektórych uszczelniaczy jest dość wysoki, gdyż są one zintegrowane z łożyskiem. Przyczyną wycieku w tym miejscu, a zarazem uszkodzenia uszczelniacza, bywa często nadmierny luz na wałku sprzęgłowym. Usunięcie tego luzu wiąże się z remontem skrzyni biegów.

Skrzynia biegów - wyciek z wałka sprzęgłowego

5. Wycieki z wybieraka

Przyczyną tego wycieku jest nieszczelność uszczelniacza, w którym porusza się wybierak. Wada taka występuje najczęściej na wybierakach, które pracują w płaszczyźnie poziomej.

  • Rozwiązanie: wymiana uszczelniacza. Najczęściej można jej dokonać bez demontażu skrzyni biegów.

Skrzynia biegów - wyciek z wałka sprzęgłowego

6. Wycieki z wyjścia na wał

W miejscu połączenia skrzyni i wału jest uszczelniacz, który w czasie eksploatacji czasem się rozszczelnia.

  • Rozwiązanie: wymiana uszczelniacza po odpięciu wału.
  • Ważne: przyczyną wycieków w tym miejscu są często nadmierne wibracje na wale, które mogą też uszkodzić mechanizm skrzyni biegów. Koniecznie sprawdź czy wał pracuje poprawnie.

Skrzynia biegów - wyciek z wału

7.Wycieki z połączenia z reduktorem

Pomiędzy skrzynią biegów i przystawką / reduktorem jest uszczelka i simmering lub zestaw simmeringów, które mogą się rozszczelnić.

  • Rozwiązanie - wymiana elementów uszczelniających. Taka wymiana to konieczność demontażu skrzyni biegów.

Skrzynia biegów - wyciek z przystawki

8. Wycieki z odpowietrznika

To rzadki rodzaj wycieku. Najczęściej występuje, gdy w skrzyni znajduje się zbyt duża ilość oleju.

  • Rozwiązanie - w zasadzie należy poczekać, aż przestanie wyciekać olej. Olej powinien przestać wyciekać gdy w skrzyni będzie odpowiednia jego ilość. Wtedy wystarczy wyczyścić skrzynię od zewnątrz.

Skrzynia biegów - wycieki z reduktora

9. Wycieki z korków olejowych

Przyczyną tych nieszczelności jest najczęściej słabe dokręcenie korka lub zużyta uszczelka pod korkiem.

  • Rozwiązanie - należy dokręcić korek odpowiednią siłą lub wymienić uszczelkę. Niekiedy trzeba wymienić korek, a w skrajnych przypadkach zregenerować gwint w skrzyni biegów.

Skrzynia biegów - wyciek z korka spustowego

Skrzynia biegów - wyciek z korka wlewowego

10. Wyciek z czujnika biegu wstecznego

W przypadku takiego wycieku należy postępować jak przy korkach (pkt.9)

Skrzynia biegów - wyciek z czujnika

Może znasz jakieś inne rodzaje wycieków ze skrzyni biegów?

Podziel się swoimi doświadczeniami.

10 rodzajów nieszczelności w manulanej skrzynie biegow i sposoby na ich usunięcie.

Olej w skrzyni biegów to najważniejsza rzecz. Jego jakość to podstawa, a ilość oleju w skrzyni biegów jest jeszcze ważniejsza.

Nieszczelności w skrzyni biegów są często bagatelizowane przez kierowców. Niestety machanie ręką, że może jakoś tam będzie, to powolne zgadzanie się na uszkodzenie skrzyni biegów.

W którym miejscu może przeciekać Twoja skrzynia biegów i jak temu zaradzić

1. Wyciek oleju na połączeniu obudów

Rzadki przypadek rozszczelnienia. Najczęściej występuje po remoncie skrzyni biegów, gdy poszczególne obudowy zostały źle doszczelnione masą uszczelniającą.

  • Rozwiązanie: niestety kosztowne, bo wymaga demontażu skrzyni biegów, rozebrania jej i ponownego uszczelnienia obudów.
  • Ważne: klejenie obudowy z zewnątrz rzadko jest w stanie skutecznie uszczelnić taki wyciek.

Wyciek z połączenia obudów skrzyni biegów


2. Wyciek z tylnego dekla

Ten rodzaj wycieku występuje po wcześniejszym odkręceniu dekla (np. przy wymianie) i wadliwym ponownym montażu.

  • Rozwiązanie: należy zdemontować dekiel i doszczelnić jego kontakt z obudową, zakładając nową uszczelkę lub nakładając masę uszczelniającą.

Wyciek z tylnego dekla w skrzyni biegów


3. Wycieki z półosi

To najczęściej występująca nieszczelność w skrzyni biegów i przyczyna ubywania z niej oleju. Winę za nieszczelność w tym przypadku ponoszą uszczelniacze półosi.

  • Rozwiązanie: wymiana uszczelniaczy.
  • Ważne: przyczyną rozszczelniania się skrzyni w tym miejscu mogą też być: uszkodzone siedzisko uszczelniacza lub luzy na mechanizmie różnicowym. W takim przypadku wymiana uszczelniacza nie rozwiązuje problemu, gdyż za jakiś czas ponownie się rozszczelni.

skrzynia biegów - wyciek z półosi


4. Wycieki z wałka sprzęgłowego

Przy tym wycieku, podobnie jak w przypadku półosi, problemem jest uszczelniacz.

  • Rozwiązania - wymiana uszczelniacza. Niestety pracochłonna i czasem kosztowna - do wymiany wymagany jest demontaż skrzyni biegów. Najczęściej ten wyciek powoduje zaolejenie tarczy sprzęgła, co wymaga jej wymiany.
  • Ważne: niektóre uszczelniacze są montowane od wewnątrz skrzyni biegów, co wiąże się z koniecznością jej otwarcia. Koszt niektórych uszczelniaczy jest dość wysoki, gdyż są one zintegrowane z łożyskiem. Przyczyną wycieku w tym miejscu, a zarazem uszkodzenia uszczelniacza, bywa często nadmierny luz na wałku sprzęgłowym. Usunięcie tego luzu wiąże się z remontem skrzyni biegów.

Skrzynia biegów - wyciek z wałka sprzęgłowego


5. Wycieki z wybieraka

Przyczyną tego wycieku jest nieszczelność uszczelniacza, w którym porusza się wybierak. Wada taka występuje najczęściej na wybierakach, które pracują w płaszczyźnie poziomej.

  • Rozwiązanie: wymiana uszczelniacza. Najczęściej można jej dokonać bez demontażu skrzyni biegów.

Skrzynia biegów - wyciek z wałka sprzęgłowego


6. Wycieki z wyjścia na wał

W miejscu połączenia skrzyni i wału jest uszczelniacz, który w czasie eksploatacji czasem się rozszczelnia.

  • Rozwiązanie: wymiana uszczelniacza po odpięciu wału.
  • Ważne: przyczyną wycieków w tym miejscu są często nadmierne wibracje na wale, które mogą też uszkodzić mechanizm skrzyni biegów. Koniecznie sprawdź czy wał pracuje poprawnie.

Skrzynia biegów - wyciek z wału


7.Wycieki z połączenia z reduktorem

Pomiędzy skrzynią biegów i przystawką / reduktorem jest uszczelka i simmering lub zestaw simmeringów, które mogą się rozszczelnić.

  • Rozwiązanie - wymiana elementów uszczelniających. Taka wymiana to konieczność demontażu skrzyni biegów.

Skrzynia biegów - wyciek z przystawki


8. Wycieki z odpowietrznika

To rzadki rodzaj wycieku. Najczęściej występuje, gdy w skrzyni znajduje się zbyt duża ilość oleju.

  • Rozwiązanie - w zasadzie należy poczekać, aż przestanie wyciekać olej. Olej powinien przestać wyciekać gdy w skrzyni będzie odpowiednia jego ilość. Wtedy wystarczy wyczyścić skrzynię od zewnątrz.

Skrzynia biegów - wycieki z reduktora


9. Wycieki z korków olejowych

Przyczyną tych nieszczelności jest najczęściej słabe dokręcenie korka lub zużyta uszczelka pod korkiem.

  • Rozwiązanie - należy dokręcić korek odpowiednią siłą lub wymienić uszczelkę. Niekiedy trzeba wymienić korek, a w skrajnych przypadkach zregenerować gwint w skrzyni biegów.

Skrzynia biegów - wyciek z korka spustowego

Skrzynia biegów - wyciek z korka wlewowego


10. Wyciek z czujnika biegu wstecznego

W przypadku takiego wycieku należy postępować jak przy korkach (pkt.9)

Skrzynia biegów - wyciek z czujnika

Może znasz jakieś inne rodzaje wycieków ze skrzyni biegów?

Podziel się swoimi doświadczeniami.

Komentarze

Mnie niestety dopadł wyciek z pękniętej obudowy w Megance. Mechanik 2 razy kleił ale olej się sączył. Musiałem demontować skrzynie. Skończyło się na jakimś spawaniu czy lutowaniu. Niby drobny wyciek a całe auto pod spodem było zaolejone.
Nowy komentarz