Czy trzymanie ręki na gałce zmiany biegów może być szkodliwe dla przekładni ?

Kierowcy często trzymają rękę na dźwigni zmiany biegów. Przy jeździe miejskiej uzasadnia to fakt częstej zmiany biegów, a na trasie po prostu tak jest wygodnie.

Ręka na gałce zmiany biegów w skrzyni manualnej szkodzi przekładni czy nie ?

Wszystko zależy od tego jak Twoja dłoń leży na dźwigni. W przypadku gałek, które wystają pionowo z podłogi, oparcie ręki nie ma szkodliwego wpływu na skrzynię biegów . Jeśli jednak twoja ręka mimowolnie pcha lub ciągnie gałkę, wtedy mogą zacząć się problemy. Sytuacja również dotyczy dźwigni wystających pod kątem z konsoli. W tym przypadku, naturalnie ręka ciągnie gałkę w dół.

Gałka zmiany biegów

Co się wtedy dzieje w skrzyni biegów?

Twój ruch przekazywany jest do wnętrza skrzyni biegów i powoduje taki objaw jakbyś chciał wyłączyć bieg w czasie jazdy lub nadgorliwie go włączyć, dopychając ją na siłę.

widełki i piasta w skrzyni biegów

Natomiast w skrzyni biegów zaczynają wtedy cierpieć widełki zmiany biegów na biegu, który właśnie jest włączony. W normalnych warunkach przesuwają/popychają one piastę, z którą współpracują. Gdy bieg jest włączony widełki nie dotykają piasty - pomiędzy nimi jest zachowany niewielki luz.

piasta zmiany biegów

W czasie gdy trzymasz rękę na dźwigni i przesuwasz ją, to sprawiasz, że widełki ocierają się cały czas o piastę. W wyniku tego na widełkach wycierają się powierzchnie styczne z piastą. Uszkodzenia te w pewnym momencie spowodują, że biegi będą włączać się mniej precyzyjnie, a w skrajnych przypadkach nie będziesz w stanie w ogóle włączyć biegu. Taka sytuacja kwalifikuje skrzynię biegów do naprawy i wymiany widełek.

widełki zmiany biegów


Tak więc, staraj się unikać opierania ręki o gałkę zmiany biegów, a przynajmniej nie pchaj jej lub nie ciągnij, gdy trzymasz na niej rękę. Dzięki temu ominie Cię niepotrzebna naprawa skrzyni biegów.


Czy trzymanie ręki na gałce zmiany biegów może być szkodliwe dla przekładni ?

Kierowcy często trzymają rękę na dźwigni zmiany biegów. Przy jeździe miejskiej uzasadnia to fakt częstej zmiany biegów, a na trasie po prostu tak jest wygodnie.

Ręka na gałce zmiany biegów w skrzyni manualnej szkodzi przekładni czy nie ?

Wszystko zależy od tego jak Twoja dłoń leży na dźwigni. W przypadku gałek, które wystają pionowo z podłogi, oparcie ręki nie ma szkodliwego wpływu na skrzynię biegów . Jeśli jednak twoja ręka mimowolnie pcha lub ciągnie gałkę, wtedy mogą zacząć się problemy. Sytuacja również dotyczy dźwigni wystających pod kątem z konsoli. W tym przypadku, naturalnie ręka ciągnie gałkę w dół.

Gałka zmiany biegów

Co się wtedy dzieje w skrzyni biegów?

Twój ruch przekazywany jest do wnętrza skrzyni biegów i powoduje taki objaw jakbyś chciał wyłączyć bieg w czasie jazdy lub nadgorliwie go włączyć, dopychając ją na siłę.

widełki i piasta w skrzyni biegów

Natomiast w skrzyni biegów zaczynają wtedy cierpieć widełki zmiany biegów na biegu, który właśnie jest włączony. W normalnych warunkach przesuwają/popychają one piastę, z którą współpracują. Gdy bieg jest włączony widełki nie dotykają piasty - pomiędzy nimi jest zachowany niewielki luz.

piasta zmiany biegów

W czasie gdy trzymasz rękę na dźwigni i przesuwasz ją, to sprawiasz, że widełki ocierają się cały czas o piastę. W wyniku tego na widełkach wycierają się powierzchnie styczne z piastą. Uszkodzenia te w pewnym momencie spowodują, że biegi będą włączać się mniej precyzyjnie, a w skrajnych przypadkach nie będziesz w stanie w ogóle włączyć biegu. Taka sytuacja kwalifikuje skrzynię biegów do naprawy i wymiany widełek.

widełki zmiany biegów


Tak więc, staraj się unikać opierania ręki o gałkę zmiany biegów, a przynajmniej nie pchaj jej lub nie ciągnij, gdy trzymasz na niej rękę. Dzięki temu ominie Cię niepotrzebna naprawa skrzyni biegów.


Komentarze

Cieszę się, że możemy pomóc.
Musisz tylko uważać jak będziesz jechał z teściową :P
To gdzie teraz będę trzymał rękę? Chyba na kolanie laski która jedzie obok :)
Dzięki za pomocne info.
W przypadku skrzyń automatycznych nie ma z tym problemu. Należy tylko uważać, aby trzymając rękę na dźwigni w czasie hamowania nie przestawić jej w pozycję NEUTRAL - niektóre przekładnie mają taką możliwość.
Ja mam automat. Czy taka sama sytuacja jest gdy trzymam ręke na drążku w skrzyni automat?
Nowy komentarz