WYCIEKI OLEJU Z USZCZELNIACZA WAŁKA SPRZĘGŁOWEGO W SKRZYNI BIEGÓW - OBJAWY, PRZYCZYNY i KOSZT NAPRAWY

Po lekturze naszego wpisu o wyciekach ze skrzyni biegów - 10 RODZAJÓW NIESZCZELNOŚCI W MANUALNEJ SKRZYNI BIEGÓW I SPOSOBY NA ICH USUNIĘCIE prawdopodobnie będziesz się zastanawiać jaki będzie koszt naprawy wycieku oleju ze skrzyni biegów.

Niestety nie da się określić konkretnej kwoty w złotówkach, która obejmie naprawę danego wycieku. Postaram się jednak podpowiedzieć jaki jest zakres naprawy takiego wycieku. Na tej podstawie będziesz wiedział co Cię czeka i pobieżnie oszacujesz koszty. W zależności od miejsca i przyczyny wycieku, koszty mogą być diametralnie różne. Cena usunięcia wycieku oleju ze skrzyni biegów jest uzależniona od marki samochodu, rodzaju skrzyni itp i od tego gdzie będziesz usuwał taki wyciek.

Tym razem skupię się na jednym miejscu wycieków oleju ze skrzyni biegów.

WYCIEKI Z USZCZELNIACZA WAŁKA SPRZĘGŁOWEGO

Wyciek oleju z uszczelniacza (simmeringa) wałka sprzęgłowego, obok wycieków z uszczelniaczy półosi to najczęściej występujący rodzaj nieszczelności manualnej skrzyni biegów. Na przyczyny i zarazem koszty wycieku oleju z uszczelniacza wałka sprzęgłowego może składać się kilka elementów. Skutkiem (często też przyczyną) takiej nieszczelności jest zawsze sam simmering, który wymaga wymiany. Jednak przyczyny nieszczelności mogą często leżeć poza uszczelniaczem.

Na początku, niestety niemiła wiadomość - w przypadku wycieków z okolic wałka sprzęgłowego podstawowym kosztem zawsze będzie demontaż skrzyni biegów. Nie da się usunąć tej awarii „na samochodzie”, bez demontażu przekładni.

Dodatkowym kosztem związanym z nieszczelnością simmeringa jest w wielu przypadkach, uszkodzenie tarczy sprzęgła, ponieważ wyciekający olej z wałka sprzęgłowego dostaje się na okładziny tarczy sprzęgłowej. Niestety nie da się wyczyścić okładzin sprzęgła z oleju i wymagana jest wymiana tarczy lub okładzin tarczy sprzęgła.

NAJCZĘSTSZE PRZYCZYNY WYCIEKU OLEJU ZE SKRZYNI BIEGÓW Z OKOLIC WAŁKA SPRZĘGŁOWEGO

Wadliwy lub zużyty uszczelniacz

Uszczelniacz to element zbudowany prawie w całości z gumy. Guma posiada takie właściwości, iż w miarę upływu czasu i wykonywanej pracy ulega zużyciu i procesowi starzenia. Traci wtedy elastyczność i występują w niej pęknięcia. W takim przypadku wystarczy wymienić simmering na wałku i zamontować skrzynię biegów.

Najczęściej występującą formą uszczelnienia wałka sprzęgłowego jest uszczelniacz zamontowany bezpośrednio na wałku sprzęgłowym.

Warto jednak wiedzieć, że jest sporo skrzyń biegów, w których zastosowano bardziej złożone rodzaje uszczelnień wałka sprzęgłowego i wymiana uszczelniacza staje się bardziej skomplikowana i kosztowniejsza.

Poniżej przedstawiamy różne typy uszczelnienia wałka sprzęgłowego, które można spotkać w manualnych skrzyniach biegów.

Uszczelniacz zintegrowany z prowadnicą łożyska oporowego

Awaria tego typu uszczelnienia wymaga wymiany całego kompletu - tulei z uszczelniaczem. W tym przypadku jest to dość proste, gdyż wymaga jedynie odkręcenia wadliwej tulei i zamontowania nowej. Wymianę wykonuje się bez ingerencji do wnętrza skrzyni biegów.

Element tulei z uszczelniaczem należy wymienić w całości na nowy, ponieważ uszczelniacz w tym elemencie jest niedemontowalny.

Uszczelniacz zintegrowany z prowadnicą łożyska oporowego i łożyskiem prowadzącym wałek sprzęgłowy.

Na zdjęciach przedstawiłem dwa rodzaje takiego typu uszczelnienia wałka sprzęgłowego. Ten rodzaj uszczelnienia, w przypadku uszkodzenia, wymaga rozebrania skrzyni biegów i zamontowania go od wewnątrz przedniej obudowy skrzyni biegów. Zespół uszczelniacza z prowadnicą i łożyskiem jest nienaprawialny i należy wymienić go w całości na nowy.

Uszczelniacz w tulejce z łożyskiem

To odmiana uszczelnienia, które opisałem w punkcie powyżej. W tej wersji nie występuje tuleja prowadząca. Element ten jest również montowany od wnętrza skrzyni biegów.

Uszczelniacz zintegrowany z wysprzęgnikiem hydraulicznym

W tym przypadku uszczelniacz zamontowany jest wewnątrz wysprzęgnika. Jego uszkodzenie wiąże się z wymianą całego zespołu wysprzęgnika. Wymiana tego elementu nie wymaga otwierania skrzyni biegów.

Uszkodzenie łożyska podpierającego wałek sprzęgłowy

Łożysko podpierające wałek sprzęgłowy zabudowane jest wewnątrz skrzyni biegów, bezpośrednio za uszczelniaczem wałka sprzęgłowego i pracuje w obudowie skrzyni biegów. Gdy to łożysko zaczyna wykazywać nadmierny luz, kolejnym elementem, który ulega awarii to uszczelniacz wałka sprzęgłowego. W zależności od kondycji tego simmeringa, a w szczególności od jego elastyczności, zależy jak długo nie będzie wycieku z tego miejsca. W tym konkretnym przypadku istnieje duże prawdopodobieństwo, że przyczyna wycieku może być źle zdiagnozowana. Przy usuwaniu nieszczelności, najczęściej wymieniany jest tylko uszczelniacz. Zdarza się jednak, że wycieki szybko powracają. Przyczyną takiej sytuacji może być zbyt duży luz na wałku sprzęgłowym. Sprawdzenie tego luzu „na oko” nie zawsze jest miarodajne, ponieważ w zależności od rodzaju łożyska podpierającego wałek będzie posiadał różne tolerancje. Oczywiście spore luzy na wałku zawsze powinny wzbudzić niepokój.

Niewłaściwy demontaż i montaż uszczelniacza - też powoduje problemy

Niewłaściwy demontaż uszczelniacza może doprowadzić do uszkodzeń, które będą skutkowały kolejnymi wyciekami. Nieumiejętne wyciąganie uszczelniacza np. za pomocą wkrętaka/ śrubokręta może spowodować zarysowania powierzchni wałka sprzęgłowego lub miejsca w obudowie przekładni, w którym zamontowany jest uszczelniacz. Takie uszkodzenie/zarysowanie powoduje nieszczelność i wyciek. Wymiana uszczelniacza w takim przypadku nic nie daje, wyciek wcześniej czy później pojawia się ponownie.

Natomiast niewłaściwy montaż tzw. nabijanie uszczelniacza, to także czynność, która może spowodować kolejny wyciek. Zamontowanie uszczelniacza pod kątem lub jego uszkodzenie, ewentualnie zawinięcie się kołnierza, daje najczęściej efekt w postaci nieszczelności.

Wada łożyska w wale silnika, w którym pracuje końcówka wałka sprzęgłowego.

Problem z łożyskiem w wale silnika dotyczy tych skrzyń biegów, których końcówki wałków sprzęgłowych osadzone są w wale silnika za pośrednictwem łożyska lub panewek, spełniających zadanie łożyska ślizgowego. Elementy te mają prawo się zużyć lub uszkodzić, dlatego w czasie demontażu skrzyni biegów zawsze należy zwrócić uwagę na ich stan. Uszkodzenie tego łożyska powoduje nadmierne wibracje na wałku i skutek mamy podobny jak przy uszkodzonym łożysku podpierającym wałek sprzęgłowy.

Niestety wielu mechaników, którzy demontują skrzynię biegów nie jest świadomych tego, iż w niektórych przypadkach, w wale może znajdować się łożysko współpracujące z wałkiem sprzęgłowym. Bywa, że przy demontażu skrzyni biegów mechanik nie zwróci uwagi na to łożysko, a czasem nie zauważa jego wypadnięcia. Skutki takiej niefrasobliwości to nie tylko uszkodzenie uszczelniacza, ale najczęściej prosta droga do poważnego uszkodzenia skrzyni biegów, gdyż wspomniane wibracje nie pozostają bez wpływu na mechanizmy przekładni.

Temperatura - wróg uszczelniacza wałka sprzęgłowego

Uszczelniacz na wałku sprzęgłowym narażony jest też na uszkodzenia termiczne, które mogą być wynikiem problemów ze sprzęgłem lub z wnętrza skrzyni. Simmering jest elementem gumowym i nadmierna temperatura doprowadza do jego zniszczenia. Uszkodzenie takie najczęściej jest wynikiem przegrzania elementów przekładni, a to z kolei jest następstwem małej ilości oleju w skrzyni np. wskutek wycieku. Niestety w takim przypadku uszkodzenia przekładni kwalifikują ją do remontu lub wymiany, tak więc problem z uszkodzeniem uszczelniacza jest tu najmniejszym kosztem.

Jak rozpoznać wyciek z wałka sprzęgłowego?

Objaw wycieku z uszczelniacza wałka sprzęgłowego to to najczęściej zaolejenie miejsca połączenia skrzyni biegów z silnikiem, które można stwierdzić pod spodem samochodu. Mocny wyciek to po prostu kapiący olej z tego miejsca. Wynikiem wycieku na wałku jest też „ślizgające się” sprzęgło ze względu na zatłuszczona tarczę sprzęgła.

Ważne - podobny objaw ma wyciek z uszczelniacza wału silnika, który znajduje się pod kołem zamachowym. Niezależnie od przyczyny, skrzynię biegów należy zdemontować.

Ceny uszczelniaczy związanych z wałkiem sprzęgłowym

Na koniec ceny uszczelniaczy (zakresy cenowe w przybliżeniu)

uszczelniacze zwykłe - od 3 do 70 zł

uszczelniacze zwykłe, ale w nietypowych wymiarach, najczęściej dostępne tylko w serwisie - do 200 zł

tuleje z uszczelniaczem bez łożyska - od 15 do 70 zł

tuleje z uszczelniaczem i łożyskiem - od 150 do 300 zł

Jak widać przyczyny wycieków ze skrzyni biegów można skategoryzować, natomiast koszty wycieku uzależnione są od zakresu przyczyn i skutków. Mam nadzieję, że tym wpisem przybliżyłem Ci temat wycieków oraz ich skutków i kosztów związanych z usunięciem wycieku z uszczelniacza wałka sprzęgłowego.


O wyciekach ze skrzyni biegów przeczytasz też w tym artykule - LINK

Komentarze

Postów nie znaleziono

Nowy komentarz