MANUALNA SKRZYNIA BIEGÓW VOLKSWAGEN VW - TYP 02T

MANUALNE SKRZYNIE BIEGÓW VOLKSWAGEN VW - TYP 02T


BUDOWA MANUALNEJ SKRZYNI BIEGÓW VW - TYP 02T

Skrzynie biegów VW o oznaczeniu typu 02T są manualnymi przekładniami o konstrukcji zamkniętej. Przenoszą napęd na przednie koła pojazdu. Konstrukcja tej skrzyni przewiduje montaż rozrusznika na skrzyni biegów i zabudowany jest on od strony chłodnicy. Półosie napędzające koła są przykręcane do flanszy zabieraków, które zamontowane są w mechanizmie różnicowym. Ten typ montażu półosi umożliwia ich wymianę lub demontaż skrzyni biegów, bez konieczności opróżniania przekładni z oleju.

Skrzynia biegów VW 02T - 1
Skrzynia biegów VW 02T - 2
Skrzynia biegów VW 02T - 3
Skrzynia biegów VW 02T - 4

TYP SKRZYNI BIEGÓW

Oznaczenie typu skrzyni biegów VW 02T wykonane jest w formie wypukłego odlewu i widoczne jest na górnej części obudowy wskazanej na zdjęciach.

Co to jest TYP SKRZYNI BIEGÓW przeczytasz w poradniku dotyczącym ogólnych informacji o przekładniach Volkswagena - TYP SKRZYNI BIEGÓW VW

Skrzynia biegów VW typ 02T - 1
Skrzynia biegów VW typ 02T - 2

SYMBOL (KOD) SKRZYNI BIEGÓW - TYP 02T

W skrzyni biegów VW typu 02T symbol skrzyni biegów naniesiony jest na górze przedniej obudowy w miejscu wskazanym na zdjęciu. Symbol wykonany jest w formie nadruku/graweru elektroiskrowego - wygląda jak wydrukowany na drukarce igłowej. Można go łatwo odczytać w komorze silnika.

Do czego służy KOD SKRZYNI BIEGÓW i dlaczego jest ważny przy zakupie skrzyni biegów Volkswagen, przeczytasz w poradnikuSYMBOL - KOD SKRZYNI BIEGÓW VW

Symbol (kod) skrzyni biegów VW 02T - 1
Symbol (kod) skrzyni biegów VW 02T - 2

WYSPRZĘGLANIE HYDRAULICZNE Z WYSPRZĘGLIKIEM NA ZEWNĄTRZ SKRZYNI BIEGÓW

Wysprzęglanie (rozsprzęglanie) polega na rozłączaniu silnika i skrzyni biegów za pośrednictwem sprzęgła.

W skrzyni biegów VW typu 02T pedał sprzęgła pracuje w obwodzie hydraulicznym pompy sprzęgła. W momencie naciśnięcia pedału sprzęgła wzrasta ciśnienie w układzie hydraulicznym. W układzie pracuje również wysprzęglik hydrauliczny, który wysuwa bolec pod wpływem zwiększonego ciśnienia. Bolec porusza łapę sprzęgła, na której pracuje łożysko wyciskowe. Łapa przesuwa łożysko po wałku sprzęgłowym, a to naciska na docisk sprzęgła. W tym momencie następuje rozłączenie skrzyni biegów i silnika.

O rodzajach wysprzęglania w skrzyniach biegów Volkswagen, przeczytasz w poradnikuWYSPRZĘGLANIE W SKRZYNIACH VW.

Wysprzęglanie - skrzynia biegów VW 02T - 1
Wysprzęglanie - skrzynia biegów VW 02T - 2

CZUJNIK PRĘDKOŚCI W SKRZYNI BIEGÓW TYPU 02T

Odczyt prędkości w skrzyniach biegów VW typu 02T może być realizowany na dwa sposoby.
Pierwszy z nich to pobieranie wartości prędkości za pośrednictwem poprzez impulsatora elektronicznego, którego  czujnik umieszczony jest nad flanszą zabieraka napędzającego koło od strony pasażera.
Drugi sposób to odczytywanie prędkości za pośrednictwem czujnika znajdującego się w układzie ABS.

O sposobach odczytu prędkości w skrzyniach biegów Volkswagen zapoznasz się w poradnikuODCZYT PRĘDKOŚCI W SKRZYNIACH VW

PRĘDKOŚĆ SCZYTYWANA Z CZUJNIKA NA SKRZYNI BIEGÓWPRĘDKOŚĆ POBIERANA Z UKŁADU ABS
Czujnik prędkości - skrzynia biegów VW 02T - 1
Czujnik prędkości - skrzynia biegów VW 02T - 2
Czujnik prędkości - skrzynia biegów VW 02T - 3
Czujnik prędkości - skrzynia biegów VW 02T - 4

SYSTEM START-STOP W SKRZYNIACH BIEGÓW 02T

System START-STOP to układ elektroniczny, który automatycznie wyłącza i włącza silnik, gdy samochód zatrzymuje się. Ideą stosowania tego systemu jest ograniczenie poziomu emisji CO2. 
Skrzynie biegów VW 02T są produkowane w wersjach z czujnikiem, a także bez czujnika START-STOP. 
Czujnik systemu START-STOP w skrzyni biegów 02T znajduje się w podstawie wybieraka biegów na tylnej obudowie i sprawdza w jakiej pozycji znajduje się lewarek zmiany biegów. 
System START-STOP zadziała, gdy spełnione są następujące warunki:
- samochód musi się zatrzymać,
- drążek zmiany biegów musi znajdować się w pozycji neutralnej,

Więcej informacji o systemie START-STOP i jaki związek ma on ze skrzynią biegów przeczytasz w poradniku - SYSTEM START-STOP W SKRZYNIACH VW

SKRZYNIA BIEGÓW Z CZUJNIKIEM START-STOPSKRZYNIA BIEGÓW BEZ CZUJNIKA START-STOP
System START-STOP - skrzynie biegów VW 02T - 1
System START-STOP - skrzynie biegów VW 02T - 2

WYBIERAK BIEGÓW W SKRZYNI TYPU 02T

Wybierak biegów w skrzyni biegów jest elementem, który przełącza biegi w skrzyni biegów. W skrzyni biegów VW typu 02T wybierak posiada charakterystyczną przeciwwagę pokazaną na zdjęciach. Do wybieraka podłączone są linki, które przenoszą ruch gałki zmiany biegów pozwalając włączać i przełączać poszczególne biegi.

Informacje o wybierakach biegów w skrzyniach VW przybliżymy Ci w poradnikuWYBIERAK BIEGÓW W SKRZYNI BIEGÓW VW

Wybierak - skrzynia biegów VW 02T - 1
Wybierak - skrzynia biegów VW 02T - 2

KORKI OLEJOWE W SKRZYNI BIEGÓW 02T

Korek zlewowy oleju w skrzyni VW typu 02T znajduje się pod flanszą przenoszącą napęd na koło od strony kierowcy. Odkręcenie tego korka umożliwia zlanie oleju ze skrzyni biegów.
Do napełnienia skrzyni biegów olejem lub uzupełnienia jego stanu służy otwór z korkiem wlewowym. Znajduje się on obok drugiej flanszy półosi, napędzającej koło od strony pasażera.

Więcej informacji o korkach olejowych mamy dla Ciebie w poradnikuKORKI OLEJOWE W SKRZYNIACH BIEGÓW VW

Korki olejowe - skrzynia biegów VW 02T - 1
Korki olejowe - skrzynia biegów VW 02T - 2

Oleje przekładniowe do skrzyni VW typ 02T

JAKI OLEJ DO SKRZYNI BIEGÓW VW TYPU 02T

Zalecenia jakie oleje do skrzyń biegów VW typu 02T należy stosować, w ostatnim czasie ulegają zmianie, ponieważ VW wprowadza do oferty nowe oleje przekładniowe. W zwiazku z tymi zmianami, na daną chwilę nie możemy jednoznacznie wyszczególnić oleju do tych skrzyń biegów. 

Jeśli interesuje Cię jaki olej i w jakiej ilości powinieneś wlać do swojej skrzyni biegów napisz do nas - szybko i rzeczowo odpowiemy.

ZAPYTAJ O OLEJ