VW - ELEMENTY SKRZYNI BIEGÓW


VW - elementy skrzyni biehgów

W tej sekcji poradnika przybliżymy Ci istotne elementy skrzyń biegów VW.  Dzieki temu poznasz działanie i budowę charakterystycznych części skrzyń biegów Volkswgen.

Popniżej przeczytasz o takich elementach jak::

Wysprzęglanie w skrzyniach biegów VW


Manualna skrzynia biegów połączona jest z silnikiem za pośrednictwem sprzęgła. Służy ono do rozłączania przekładni i silnika np. na czas zmiany biegów. Sterowanie tym procesem odbywa się poprzez układ wysprzęglania, który zamontowany jest na skrzyni biegów.

WYSPRZĘGLANIE MECHANICZNE TZW. NA LINKĘ
Tego typu układ opiera się na rozłączaniu układu napędowego przez łapę sprzęgła, która naciska na docisk sprzęgła, gdy w kabinie jest wciśnięty pedał sprzęgła. Między pedałem a łapą sprzęgła jest linka, która w sposób mechaniczny przenosi ruch pedału sprzęgła. Rozwiązanie to już praktycznie nie jest stosowane w samochodach VW.

WYSPRZĘGLANIE HYDRAULICZNE POPRZEZ ŁAPĘ SPRZĘGŁA
Zasada działania tego układu jest podobna jak przy układzie z linką. Jednak w miejsce linki wstawiony jest układ hydrauliczny, który dzięki sprężaniu i rozprężaniu oleju w siłowniku, porusza łapę sprzęgła. Naciśnięcie pedału, poprzez pompę hydrauliczną, zwiększa ciśnienie w układzie i dzięki temu z siłownika wysuwa się element, który porusza łapą sprzęgła. Puszczając pedał sprzęgła, układ działa odwrotnie.

WYSPRZĘGLANIE PRZEZ WYSPRZĘGLIK HYDRAULICZNY
W tym systemie mamy układ hydrauliczny jak w opcji powyżej. Zamiast łapy, w układzie pracuje wysprzęglik hydrauliczny. Jest to element, który zamontowany jest na wałku sprzęgłowym. Od strony sprzęgła na wysprzęgliku znajduje się łożysko wyciskowe. Gdy w układzie hydraulicznym zwiększa się ciśnienie, po naciśnięciu pedału sprzęgła, wysprzęglik powiększa swoja objętość przesuwając łożysko po wałku sprzęgłowym. Łożysko wyciskowe napiera na docisk sprzęgła i rozłącza skrzynię biegów z silnikiem. Puszczając pedał sprzęgła wysprzęglik zmniejsza objętość powodują połączenie skrzyni biegów z silnikiem.

Wysprzęglanie hydrauliczne niezależnie od rodzaju, ma tę zaletę, że wciskanie pedału  sprzęgła nie wymaga dużego wysiłku i w porównaniu z układem mechanicznym (na linkę). Daje większą precyzję regulowania pracą sprzęgła.

WAŻNE
1.    stan sprzęgła - zarówno tarczy, docisku, lub całego sprzęgła w układzie koła dwumasowego ma bezpośredni wpływ na jakość zmiany biegów, a tym samym może wpływać na zużycie się mechanizmów synchronizacji w skrzyni biegów.
2.    jakość płynu w hamulcowego układzie wysprzęglania ma niebagatelne znaczenie dla skrzyni biegów. Jego zużycie, a najczęściej duża zawartość wody, może powodować nie rozsprzęglanie skrzyni i silnika do końca, mimo pełnego wciśnięcia pedału sprzęgła. Będzie to wpływać na zużywanie się mechanizmów zmiany biegów w przekładni.
3.    jeśli na postoju włączysz silnik, będziesz miał wciśnięty pedał sprzęgła i usłyszysz hałas dobiegający z okolic skrzyni biegów to prawie pewne jest, iż to nie problem ze skrzynią biegów. Za taki stan najczęściej odpowiada zużyte łożysko wyciskowe. Należy je niezwłocznie wymienić.
4.    nie wciskanie pedału sprzęgła do końca i jazda na tzw. półsprzęgle to prosta droga do szybszego zużycia sprzęgła, a także to uszkodzenia skrzyni biegów. Najczęściej w takim przypadku cierpią układy synchronizacji na poszczególnych biegach.

 

Wysprzęglanie - skrzynia biegów VW Volkswagen - 1
Wysprzęglanie - skrzynia biegów VW Volkswagen - 2
Wysprzęglanie - skrzynia biegów VW Volkswagen - 3
Wysprzęglanie - skrzynia biegów VW Volkswagen - 4
Wysprzęglanie - skrzynia biegów VW Volkswagen - 5
Wysprzęglanie - skrzynia biegów VW Volkswagen - 6
Wysprzęglanie - skrzynia biegów VW Volkswagen - 7
Wysprzęglanie - skrzynia biegów VW Volkswagen - 8

Odczyt prędkości w skrzyniach biegów VW


W skrzyniach biegów VW możemy spotkać trzy rodzaje pomiaru prędkości.

POMIAR MECHANICZNY
Układ mechaniczny składa się z czujnika prędkości, mechanicznej linki i mechanicznego prędkościomierza. W skrzyni biegów, w okolicy mechanizmu różnicowego zamontowana jest zębatka, która napędza czujnik prędkości. Do czujnika podłączona jest linka, która kręci się w pancerzu przekazując obroty czujnika prędkości na prędkościomierz (licznik) na desce rozdzielczej w kabinie kierowcy. Wskazówka prędkościomierza napędzana jest mechanicznie.
Pomiar tego typu nie jest już stosowany w nowoczesnych samochodach.

POMIAR ELEKTRONICZNY Z CZUJNIKA W SKRZYNI BIEGÓW
W mechanizmie różnicowym zamontowany jest czujnik elektromagnetyczny, który odczyt prędkości przekazuje do komputera, a ten przetwarza dane i przenosi je na prędkościomierz i drogomierz.

Odczyt prędkości w skrzyni biegów VW Volkswagen - 1
Odczyt prędkości w skrzyni biegów VW Volkswagen - 2

POMIAR ELEKTRONICZNY Z UKŁADU ABS
Tego typu pomiar prędkości w samochodzie pobierany jest z czujnika w układzie ABS. Pomiar ten jest niezależny od pracy skrzyni biegów.

Odczyt prędkości w skrzyni biegów VW Volkswagen - 3
Odczyt prędkości w skrzyni biegów VW Volkswagen - 4

System START-STOP w skrzyniach biegów VW


System START-STOP jest układem elektronicznym, który automatycznie wyłącza i włącza silnik, gdy samochód zatrzymuje się. Z założenia system ten ma się przyczynić do ograniczenia poziomu emisji CO2. Nowsze konstrukcje skrzyń biegów VW produkowane są w wersjach przystosowanych do działania w systemie START-STOP, a także bez tego systemu.

Zasadniczym elementem systemu START-STOP jest skrzynia biegów, na której zamontowany jest czujnik, który steruje systemem. W przypadku zakupu skrzyni biegów do takiego pojazdu, należy zwrócić uwagę na to, czy taki czujnik wystęouje w kupowanej przekładni. Dla pojazdów, które mają lub nie posiadaja tego systemu skrzynie biegów konstrukcyjnie są identyczne. Jednak jeśli przekładnię nieprzystosowaną do systemu START-STOP zamontujemy do samochodu z tym systemem, nie będziemy mogli włączyć (odpalić) pojazdu. Odwrotna zamiana nie powoduje problemów.

Czujniki systemu START-STOP w skrzyniach biegów VW montowane są w obudowie, w  okolicy wybieraka biegów. System ten ma wpływ na wewnętrzną konstrukcję wybieraka biegów, który jest istotnym elementem działania systemu.

System START-STOP zadziała gdy:

  • samochód się zatrzyma,
  • drążek zmiany biegów znajduje się w pozycji neutralnej,
  • kierowca nie naciska pedału sprzęgła.
System START-STOP - skrzynie biegów VW Volkswagen - 1
System START-STOP - skrzynie biegów VW Volkswagen - 2
System START-STOP - skrzynie biegów VW Volkswagen - 3
System START-STOP - skrzynie biegów VW Volkswagen - 4
System START-STOP - skrzynie biegów VW Volkswagen - 5
System START-STOP - skrzynie biegów VW Volkswagen - 6

Korki olejowe w skrzyniach biegów VW



Korki olejowe służą do zatykania otworów w skrzyni biegów, którymi w razie potrzeby zlewa się olej ze skrzyni biegów lub go do niej wlewa. Na zdjęciach przedstawiliśmy przykładowe miejsca, w których można znaleźć wspomniane korki olejowe.

Skrzynie biegów Volkswagen w większości posiadają oba otwory olejowe z korkami. Bywa też, że zamiast z otworu wlewowego, w czasie wlewania oleju do skrzyni biegów, należy skorzystać z otworu, w którym jest lub powinien być zamontowany czujnik prędkości.

W zależności jaki jest typ skrzyni biegów VW, korki olejowe umieszczane są w różnych miejscach. W poradnikach dotyczących poszczególnych typów przekładni umieściliśmy informacje ze zdjęciami gdzie te korki się znajdują.

WAŻNE:

  1. wlewając olej do skrzyni biegów Volkswagen nie powinno się traktować otworu wlewowego jako miernika poziomu oleju w skrzyni. Do skrzyni biegów zawsze należy wlać tyle oleju, ile jest wymagane przez producenta, nawet jeśli w czasie wlewania olej przelewa/wylewa się z otworu wlewowego. Niektóre typy skrzyń biegów VW mają zbyt nisko położony otwór wlewowy i przy napełnianiu przekładni należy przechylić pojazd lub skorzystać z innego otworu - np. czujnika prędkości lub odpowietrznika.
  2. niektóre korki są uszczelnione miedzianą uszczelką. Dobrym zwyczajem jest jej wymiana po spuszczeniu oleju, przed ponownym wkręceniem korka spustowego. Nieszczelność w tym miejscu może prowadzić do ubytków oleju i uszkodzenia skrzyni - więcej o wyciekach przeczytasz tu - 10 RODZAJÓW NIESZCZELNOŚCI W SKRZYNIACH BIEGÓW
Korki olejowe w skrzyni biegów VW Volkswagen - 1
Korki olejowe w skrzyni biegów VW Volkswagen - 2
Korki olejowe w skrzyni biegów VW Volkswagen -3
Korki olejowe w skrzyni biegów VW Volkswagen - 4
Korki olejowe w skrzyni biegów VW Volkswagen - 5
Korki olejowe w skrzyni biegów VW Volkswagen - 6
Korki olejowe w skrzyni biegów VW Volkswagen - 7
Korki olejowe w skrzyni biegów VW Volkswagen - 8

Wybierak biegów w skrzyniach VW


Wybierak biegów to element skrzyni biegów, dzięki któremu jesteś w stanie włączyć lub wyłączyć bieg. Pośredniczy on między gałką zmiany biegów, którą porusza kierowca w kabinie, a wnętrzem skrzyni biegów. Przenosi on ruch gałki na mechanizmy przekładni.

Najczęściej pomiędzy tymi elementami są linki, które sterują wybierakiem. Bardzo ważną rzeczą jest odpowiednia regulacja długości tych linek. Źle wyregulowane lub rozciągnięte w czasie eksploatacji linki powodują włączanie biegów z problemami. Często są to zgrzyty lub tzw. wypadanie biegów. Taki stan prowadzi do uszkodzenia skrzyni biegów.

Nadmierne luzy na mechanizmie gałki zmiany biegów również prowadzą do nieprecyzyjnej zmiany biegów i częstych uszkodzeń mechanizmów skrzyni biegów.

Wybierak biegów może ulec uszkodzeniu, powodując nieprecyzyjne włączanie biegów. Uszkodzenia wybieraka to różnorodne luzy prowadzące do problemów ze zmianami biegów. Dlatego zgrzyty, huczenia i problemy ze zmianą biegów to nie zawsze uszkodzona skrzynia biegów. Mogą to być problemy z wybierakiem lub mechanizmami zmiany biegów poza przekładnią. Bezwzględnie, tego typu problemy powinny zostać usunięte, aby nie uszkodzić skrzyni biegów, szczególnie zespołów synchronizacji i widełek zmiany biegów.

Wybierak w skrzyni biegów VW Volkswagen - 1
Wybierak w skrzyni biegów VW Volkswagen - 2
Wybierak w skrzyni biegów VW Volkswagen - 3
Wybierak w skrzyni biegów VW Volkswagen - 4
Wybierak w skrzyni biegów VW Volkswagen - 5
Wybierak w skrzyni biegów VW Volkswagen - 6
Wybierak w skrzyni biegów VW Volkswagen - 7
Wybierak w skrzyni biegów VW Volkswagen - 8