W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies/Polityce Prywatności

logo

skrzynie biegów renault - poradniki
 
 

Manualne skrzynie biegów Renault - informacje ogólne.

W tym dziale dowiesz się jak właściwie rozpoznać manualne skrzynię biegów do wiekszości modeli samochodów Renault. W zależności od modelu oraz zamontowanego silnika możesz spotkać sie z kilkoma rodzajami skrzyń biegów.

Renault podzielił swoje skrzynie biegów na 4 grupy i zostały oznaczone literami -  J, P, N i T.

  • Skrzynie biegów Renault o oznaczeniu J to przekładnie 5 biegowe, które dziela się na kilka podgrup - JB1, JB3, JC5, JC5, JC7, JH3, JR5.
  • Przekładnie Renault typu P to 5 i 6 biegowe skrzynki biegów pracujące w modelach Renault, które są mocno obciążone i wymagają przeniesienia większych momentów, dlatego w większości są stosowane w samochodach dostawczych. Skrzynie z grupy P dzielą się na kilka podgrup - PF1, PK5 (skrzynie 5 biegowe) oraz PK4, PK6, PF6 (skrzynie 6 biegowe).
  • Do grupy skrzyń biegów N zaliczamy 6 biegową przekładnię ND0, która jest montowana głównie w Renault Megane II i Scenic II.
  • Kolejną grupą są skrzynie należące do grupy T. W jej skład wchodzą 6 biegowe skrzynie o symbolu TL4

Każda z podgrup posiada dodatkowo wyznaczniki przełożenia. Każdy wyznacznik składa sie z ciągu 3 cyfr i jest zakodowanym przełożeniem skrzyni biegów. W naszym zestawieniu nie uwzględniliśmy skrzyń 4 biegowych, które były montowane w starszych modelach Renault.

 


schemat symbolu

 

1 - Typ skrzyni biegów

2 - Wyznacznik przełożeń

3 - Numer seryjny skrzyni - indywidualny dla każdej skrzyni biegów

 

Jeśli nie znalazłeś interesujących Cię informacji o skrzyni biegów RENAULT napisz do nas -

Ponieważ Renault montuje do swoich aut skrzynie biegów z ogromną ilością przełożeń, a tym samym kodów (symboli) skrzyń biegów, przy zakupie musisz starannie dobrać odpowiednią skrzynię biegów do swojego auta. Ważne, abyś wiedział, że poszczególne grupy i podgrupy różnią sie od siebie:

  • konstrukcją
  • rodzajem przedniej obudowy - elementem, który łaczy się z silnikiem. Bardzo ważna informacja - niektóre skrzynie z tej samej grupy, a o innym wyznaczniku przełozenia, różnią się delikatnym przesunięciem otworów montażowych, co eliminuje skrzynię biegów do montażu z danym silnikiem. Na "pierwszy rzut oka" różnice są niezauważalne.
  • rodzajem wybieraków biegów
  • rodzajem wysprzęglania
  • rodzajem półosi
  • rodzajem uszczelniaczy wałka sprzęgłowego
  • rodzajem stosowanego oleju

Przy zakupie zwróć szczególną uwagę na symbol skrzyni biegów bo może sie okazać, że zakupiona skrzynia zupełnie nie bedzie pasowała do Twojego auta.

W różnych modelach samochodów Renault montowane są skrzynie biegów, które posiadają taki sam wygląd zewnętrzny, ale różnią się znacznie przełożeniami. 

Przełożenia decydują z jaką prędkością będzie poruszać się Twoje auto na poszczególnych biegach. Zły dobór przełożeń to zmniejszony komfort jazdy, większe spalanie i duże ryzyko uszkodzenia skrzyni oraz silnika.

Niektóre skrzynie biegów są ze sobą zamienne, ale żeby kupić zamiennik musisz być pewny, że zamiennik w 100% odpowiada oryginałowi (przez zamiennik należy rozumieć skrzynię o tych samych przełożeniach, ale o innym wyznaczniku przełożeń - innej kombinacji cyfr). Poniższe informace dotyczą wiekszości modeli Renault - Twingo, Clio, Scenic, Megane, Laguna, Safrane, Espace, Kangoo, Master, Trafic. Wiele skrzyń jest wymiennych miedzy modelami, różnią się jedynie symbolami (kodami).

W zależności od konstrukcji Twojej skrzyni, symbol (kod) umieszczony jest na specjalnej blaszce lub znajduje się bezpośrednio na skrzyni. Na skrzyni biegów symbol (kod) skrzyni biegów jest naniesiony na płaskim polu numerowym w postaci znaków (liter i cyfr) nabitych numeratorem lub wypalony (wygrawerowany) elektroiskorowo (wygląda podobnie jak wydrukowany na drukarce igłowej). System z blaszkami nie jest obecnie stosowany i występuje w starszych skrzyniach biegów.

Symbol na blaszce

Symbol skrzyni biegów Renault

Symbol wypalony elektroiskrowo

Symbol skrzyni biegów Renault

  

Symbol skrzyni biegów Renault zawsze wygląda jak na zdjęciach powyżej. Na skrzyni biegów znajduje się też kilka innych numerów, które nie mają nic wspólnego z symbolem skrzyni. Wiekszość takich numerów to kody technologiczne i numery części, które charakteryzują np. daną obudowę.

Poniżej przykład znaków, które NIE są symbolem (kodem) skrzyni biegów.

Kod skrzyni biegów Renault
  

Olej w skrzyni biegów to niezwykle istotny element jej funkcjonowania. Prawidłowy dobór parametrów oleju pozwoli na długą eksploatację przekładni oraz uchroni skrzynię biegów przed nieoczekiwaną awarią. Źle dobrany olej niszczy skrzynię biegów w powolny sposób doprowadzając ją do stanu, w którym pomocna jest tylko wymiana lub kapitalny remont skrzyni. Ponad 70% awarii urządzeń, w których stosuje się oleje, a tak jest w skrzyni biegów, spowodowanych jest źle dobranym olejem.

Jeśli nie wiesz jaki wlać olej do swojej skrzyni, zapytaj. Na pewno Ci pomożemy. 

Pamiętaj również, że zasadniczą kwestią jest też ilość oleju w Twojej skrzyni. Zarówno za mała jak i za duża jego ilość spowoduje uszkodzenie skrzyni.

Firma Renault związała się z rodzimym, francuskim producentem środków smarnych- koncernem TOTAL. Oleje dla Renault produkowane są pod brandem ELF. Renault zarówno na pierwsze zalanie w fabryce jak i w serwisach stosuje właśnie te oleje.

Do swoich manualnych skrzyń biegów Renault oficjalnie stosuje obecnie dwa oleje przekładniowe.

Olej ELF TRANSELF NFJ 75W80 API GL-4+
 

 olej przekładniowy Elf NFJ 75W80

Olej przekładniowy ELF TRANSELF NFJ  stosowany jest w skrzyniach biegów Renault przenoszących mniejsze obciążenia. Można go wlać do skrzyń z oznaczeniem kodowym J i N .

Olej Tranself NFP produkowany jest w miejsce starszych olejów o symbolu TRT, TRJ

 

 

    

Olej ELF TRANSELF NFP 75W80 API GL-4+

 

 olej przekładniowy Elf NFP 75W80

Olej do skrzyń biegów ELF TRANSELF NFP  stosowany jest w skrzyniach, które z założenia pracują w cięższych warunkach i są mocno obciążone.

Olej ELF NFP może mieć zastosowanie w takich modelach renault jak: Vel Satis, Avantime, Espace IV (i Espace 2.0 i 1.9 dti), Laguna 2.2 DT, dci i V6 i Megane / Scenic II PK4. Szczególne zastosowanie ma  w samochodach dostawczych Master i Trafic.

Olej TRANSELF NFP zastąpił starsze wersje olejów o symbolach TRP, TRZ, TRX.



 

Olej FUCHS SINTOFLUID 75W80 API GL-5

  


oplej przekłądniowy fuchs sintofluid 75W80

Doskonałym zamiennikiem olejów stosowanych przez Renault jest olej w 100% syntetyczny oparty na estrach, produkowany przez niemiecki koncern FUCHS SAE 75W80 i API GL-5. Jest on w 100% zamienny z olejem NFJ i NFP, a nawet przewyższający swoimi właściwościami wspomniane oleje.

  

  

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ładuję...