www.skrzynie.com.pl - poradniki - skrzynie biegów RENAULT typ PK1 Skrzynie biegów RENAULT - typ PK1

RENAULT - typ PK1
KATEGORIE W SKLEPIE

Masz problem ze skrzynią RENAULT?

Pomożemy!

Zapytaj

Zadzwoń teraz


32 290 43 44

SYMBOL (KOD) SKRZYNI BIEGÓW PK1

Pięciobiegowa skrzynia biegów Renault typu PK1 posiada symbol (kod) naniesiony od spodu skrzyni biegów na tylnej obudowie. Symbol jest wygrawerowany metodą elektroiskrową.

Skrzynie biegów PK1 konstruowane są w dwóch wersjach przedniej obudowy. Obudowy różnią się miejscami, w których montowany jest rozrusznik. Oba typy skrzyń są niezamienialne montażowo. Dobierając skrzynię biegów o symbolu PK1, zwróć też uwagę na przełożenia skrzyni biegów - w symbolu to trzy ostatnie znaki. Muszą być takie same jak skrzynia biegów pierwotnie zamontowna w Twoim samochodzie.

Typ1

Symbol skrzyni biegów PK1 1 Symbol skrzyni biegów PK1 2
Symbol skrzyni biegów PK1 3 Symbol skrzyni biegów PK1 4

Typ2


Symbol skrzyni biegów PK1 5 Symbol skrzyni biegów PK1 6
Symbol skrzyni biegów PK1 7 Symbol skrzyni biegów PK1 8

WYSPRZĘGLANIE W SKRZYNI BIEGÓW PK1

W skrzyniach biegów Renault o oznaczeniu PK1 stosuje się 3 systemy wysprzęglania. Wysprzęglanie polega na rozłączaniu skrzyni biegów i silnika.



Wysprzęglik na wałku sprzęgłowym

W tym systemie wysprzęglania wysprzęglik pracuje w układzie hydraulicznym. Umieszczony jest na wałku sprzęgłowym. W momencie naciśnięcia pedału sprzęgła ciśnienie w ukłądzie powoduje powiększenie objętości wysprzęglika i przesunięcie go po wałku sprzęgłowym. Tym samym naciska on na docisk sprzęgła i rozłącza silnik od skrzyni biegów.

Wysprzęglanie w skrzyni biegów PK1 1 Wysprzęglanie w skrzyni biegów PK1 2

Wysprzęglik na zewnątrz skrzyni biegów

W tym przypadku wysprzęglik umieszczony jest na zewnątrz skrzyni biegów. Jest to siłownik hydrauliczny. Po naciśnięciu pedału sprzęgła, pod wpływem ciśnienia w układzie, z siłownika wysuwa się bolec. Przesuwa on łapę sprzęgła, która na zasadzie dźwigni porusza łożyskiem wyciskowym po wałku sprzęgłowym i naciska na docisk sprzęgła rozłączając skrzynie biegów i silnik.

Wysprzęglanie w skrzyni biegów PK1 1 Wysprzęglanie w skrzyni biegów PK1 2

Wysprzęglik "na linkę"

Ten rodzaj wysprzęglania jest rozwiązaniem mechanicznym. Pomiędzy pedałem sprzęgła a łapą sprzęgła na skrzyni jest linka. Po naciśnięciu pedału sprzegła, łapa sprzęgła na zasadzie dźwigni przesuwa po wałku sprzęgłowym łożysko wyciskowe. Dociska ono docisk sprzęgła i powoduje rozłączenie skrzyni biegów i silnika.

Wysprzęglanie w skrzyni biegów PK1 1 Wysprzęglanie w skrzyni biegów PK1 2

ODCZYT PRĘDKOŚCI W SKRZYNIACH BIEGÓW PK1

Wartość prędkości w samochodach Renault, w których zamontowano skrzynie biegów PK1, może być pobierana z czujnika (prędkościomierza) zamontowanego bezpośrednio w skrzyni biegów lub z czujnika w układzie ABS. Skrzynie biegów, które mają wbudowany prędkościomierz, posiadają „kominek” z wyjściem na czujnik prędkościomierza. W skrzyniach biegów PK1, w których nie ma prędkościomierza (wartość prędkości odczytywana jest z ABS), „kominek” nie posiada takiego wyjścia (zazwyczaj jest zaślepiony).


Odczyt prędkości w skrzyniach biegów PK1 1 Odczyt prędkości w skrzyniach biegów PK1 2
Odczyt prędkości w skrzyniach biegów PK1 1 Odczyt prędkości w skrzyniach biegów PK1 2

ROZRUSZNIK W SKRZYNIACH BIEGÓW PK1

W skrzyniach biegów PK1 jedną z najważniejszych cech jest miejsce do montażu rozrusznika. Jak widać na zdjęciach mogą występować dwa różne miejsca, w których można zamontować rozrusznik. Uzależnione jest to od typu silnika do jakiego montowana jest dana skrzynia. Patrząc na skrzynię biegów w komorze silnika można takie skrzynie rozróżnić po tym, że rozrusznik jest zamontowany od strony chłodnicy lub ściany grodziowej (kabiny kierowcy).

Przy zakupie skrzyni PK1 musisz zwócić szczególną uwagę na tę cechę skrzyni biegów, ponieważ zakup skrzyni z innym obrysem uniemożliwi jej montaż w Twoim samochodzie.

Rozrusznik w skrzyniach biegów PK1 1 Rozrusznik w skrzyniach biegów PK1 2

KORKI OLEJOWE W SKRZYNI BIEGÓW PK1

Korek zlewania oleju znajduje się od dołu skrzyni biegów pod mechanizmem różnicowym. Olej do skrzyni PK1 wlewa się z boku skrzyni biegów (bok od strony chłodnicy). Korek wlewowy wkręcony jest w kierunku silnika.

Korki olejowe w skrzyni PK1 1 Korki olejowe w skrzyni PK1 2

SYMBOL (KOD) SKRZYNI BIEGÓW PK1

Pięciobiegowa skrzynia biegów Renault typu PK1 posiada symbol (kod) naniesiony od spodu skrzyni biegów na tylnej obudowie. Symbol jest wygrawerowany metodą elektroiskrową.

Skrzynie biegów PK1 konstruowane są w dwóch wersjach przedniej obudowy. Obudowy różnią się miejscami, w których montowany jest rozrusznik. Oba typy skrzyń są niezamienialne montażowo. Dobierając skrzynię biegów o symbolu PK1, zwróć też uwagę na przełożenia skrzyni biegów - w symbolu to trzy ostatnie znaki. Muszą być takie same jak skrzynia biegów pierwotnie zamontowna w Twoim samochodzie.

Typ1

Symbol skrzyni biegów PK1 1 Symbol skrzyni biegów PK1 2Symbol skrzyni biegów PK1 3 Symbol skrzyni biegów PK1 4
Typ2

Symbol skrzyni biegów PK1 5 Symbol skrzyni biegów PK1 6Symbol skrzyni biegów PK1 7 Symbol skrzyni biegów PK1 8

WYSPRZĘGLANIE W SKRZYNI BIEGÓW PK1

W skrzyniach biegów Renault o oznaczeniu PK1 stosuje się 3 systemy wysprzęglania. Wysprzęglanie polega na rozłączaniu skrzyni biegów i silnika.

Wysprzęglik na wałku sprzęgłowym

W tym systemie wysprzęglania wysprzęglik pracuje w układzie hydraulicznym. Umieszczony jest na wałku sprzęgłowym. W momencie naciśnięcia pedału sprzęgła ciśnienie w ukłądzie powoduje powiększenie objętości wysprzęglika i przesunięcie go po wałku sprzęgłowym. Tym samym naciska on na docisk sprzęgła i rozłącza silnik od skrzyni biegów.

Skrzynia biegów PK1 wysprzęganie 1 Skrzynia biegów PK1 wysprzęganie 2

Wysprzęglik na zewnątrz skrzyni biegów

W tym przypadku wysprzęglik umieszczony jest na zewnątrz skrzyni biegów. Jest to siłownik hydrauliczny. Po naciśnięciu pedału sprzęgła, pod wpływem ciśnienia w układzie, z siłownika wysuwa się bolec. Przesuwa on łapę sprzęgła, która na zasadzie dźwigni porusza łożyskiem wyciskowym po wałku sprzęgłowym i naciska na docisk sprzęgła rozłączając skrzynie biegów i silnik.

Skrzynia biegów PK1 wysprzęganie 1 Skrzynia biegów PK1 wysprzęganie 2

Wysprzęglik "na linkę"

Ten rodzaj wysprzęglania jest rozwiązaniem mechanicznym. Pomiędzy pedałem sprzęgła a łapą sprzęgła na skrzyni jest linka. Po naciśnięciu pedału sprzegła, łapa sprzęgła na zasadzie dźwigni przesuwa po wałku sprzęgłowym łożysko wyciskowe. Dociska ono docisk sprzęgła i powoduje rozłączenie skrzyni biegów i silnika.

Skrzynia biegów PK1 wysprzęganie 1 Skrzynia biegów PK1 wysprzęganie 2

ODCZYT PRĘDKOŚCI W SKRZYNIACH BIEGÓW PK1

Wartość prędkości w samochodach Renault, w których zamontowano skrzynie biegów PK1, może być pobierana z czujnika (prędkościomierza) zamontowanego bezpośrednio w skrzyni biegów lub z czujnika w układzie ABS. Skrzynie biegów, które mają wbudowany prędkościomierz, posiadają „kominek” z wyjściem na czujnik prędkościomierza. W skrzyniach biegów PK1, w których nie ma prędkościomierza (wartość prędkości odczytywana jest z ABS), „kominek” nie posiada takiego wyjścia (zazwyczaj jest zaślepiony).


Skrzynia biegów PK1 odczyt prędkości 1 Skrzynia biegów PK1 odczyt prędkości 2Skrzynia biegów PK1 odczyt prędkości 1 Skrzynia biegów PK1 odczyt prędkości 2

ROZRUSZNIK W SKRZYNIACH BIEGÓW PK1

W skrzyniach biegów PK1 jedną z najważniejszych cech jest miejsce do montażu rozrusznika. Jak widać na zdjęciach mogą występować dwa różne miejsca, w których można zamontować rozrusznik. Uzależnione jest to od typu silnika do jakiego montowana jest dana skrzynia. Patrząc na skrzynię biegów w komorze silnika można takie skrzynie rozróżnić po tym, że rozrusznik jest zamontowany od strony chłodnicy lub ściany grodziowej (kabiny kierowcy).

Przy zakupie skrzyni PK1 musisz zwócić szczególną uwagę na tę cechę skrzyni biegów, ponieważ zakup skrzyni z innym obrysem uniemożliwi jej montaż w Twoim samochodzie.

Skrzynia biegów PK1 rozrusznik 1 Skrzynia biegów PK1 rozrusznik 2

KORKI OLEJOWE W SKRZYNI BIEGÓW PK1

Korek zlewania oleju znajduje się od dołu skrzyni biegów pod mechanizmem różnicowym. Olej do skrzyni PK1 wlewa się z boku skrzyni biegów (bok od strony chłodnicy). Korek wlewowy wkręcony jest w kierunku silnika.

Skrzynia biegów PK1 korki olejowe 1 Skrzynia biegów PK1 korki olejowe 2

Oleje FUCHS SINTOFLUID 75W80 zapytaj o olej

Potrzebujesz olej do takiej skrzyni?

Chetnie pomożemy Ci w doborze oleju do Twojej skrzyni biegów. Wyslij teraz pytanie bez zobowiązań.